خانه / کشاورزی / قدری با فکر عمل کنیم

قدری با فکر عمل کنیم

غذا امروز در جوامع بشری حرف اول را می زند. کشورها می کوشند تا در تهیه غذا راههای مختلفی را تجربه کنند و برای رسیدن به این هدف، برخی ملت ها که فضای چندانی برای کشاورزی ندارند از پشت بام خانه هایشان برای کشت و زرع استفاده می کنند و این خود جای تامل فراوان دارد.

کشور ما برای تهیه غذا امکانات متعدد از جمله آب و خاک دارد که بنا به گفته کارشناسان هم اکنون از یک پنجم  آن استفاده می شود و اگر از این دو عنصر آب و خاک  صحیح و منطقی بهره برداری گردد در آن صورت می توانیم  ضمن تامین نیاز داخل، بخشی از محصول کشاورزیمان را صادر کنیم. یادمان نرفته که در اوایل دهه ۷۰ تنها واردات گوشت قرمز و مرغ، تخم مرغ و لبنیات مثل پنیر و کره  باتوجه به جمعیت ۴۵ میلیونی آن روز کشور، بالغ بر۳/۵ میلیارد دلار بود، این رقم واردات  با یک برنامه ریزی  حساب شده مسئولان وقت در کمتر از ۳ سال به خودکفایی رسید و حتی برخی فرآورده های لبنی، مرغ و تخم مرغ  صادر شد.

اغراق نیست اگر بگویم  کشور ما علی رغم  وجود اراضی  مستعد کشاورزی که خیلی از کشورها فاقد آن هستند، نتوانسته به طور شایسته  از این امکانات استفاده نماید.به عنوان مثال هلند که وسعت خاک آن به اندازه استان فارس ما نیست، موفق شد در یک سال ۱۱۰ میلیارد دلار گل و فرآورده های لبنی صادر کند.

حال چرا ما نتوانستیم  امکانات بالقوه آب و خاک کشورمان را طی مدت پس از انقلاب  به بالفعل تبدیل کنیم، ماجرا دارد!

اگر محور توسعه اقتصاد کشور همان طور که خواست امام خمینی (ره) و رهبری بود،کشاورزی قرار می گرفت. هم اکنون شاخ و شانه کشیدن آمریکا  و هم پیمانانش آنقدر مهم نبود، روستاها رونق داشت، تورم لجام گسیخته نبود،احتکار معنا نداشت و بیکاری این چنین معضل اجتماعی به شمار نمی رفت.

برای مقابله با استکبار و آنانی که در پی ذلت مردم ایرانند، قدری بافکر عمل کنیم!

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

77

جناب آقای رئیسی؛ سکان مدیریت اجرایی کشور در آینده ای نزدیک به شما سپرده می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *