خانه / یادداشت روز / فردا دیر است

فردا دیر است

صادرات غیرنفتی کشور با افزایش قیمت ارز از جهش مثبتی برخوردار است ؛اگر چه این افزایش قیمت در صورت تداوم ، تولید و در نتیجه اشتغال را بالا می برد، اما به احوالات اقتصاد خانواده خصوصاً اقشار حقوق بگیر و با درآمد ثابت لطمه وارد می کند .
از طرفی نابسامانی کنترل قیمت ارزهای خارجی ، پیامدهای ناگواری در بازار مصرف بوجود آورده است. که اگر بخواهیم این نابسامانی را به گردن تحریم ها بیاندازیم باید اذعان کرد برنامه ریزان اقتصادی طی سالهای متمادی برای رهایی از این ترفند استکبار جهانی به سرکردگی امریکا ، راهکار و یا برنامه ای ارائه نکرده اند.
همچنین راه مقابله با تحریم باور داشته های ملی ، جدا شدن اقتصاد از درآمد نفت و توجه به تولیدات داخلی است که با یک نگاه گذرا در ۴۰ سال گذشته می توان دریافت که به تولید داخل مطلقاً توجه نشده و در بسیاری از موارد تولید نیز سرکوب شده تا راه واردات که حلاوت خاص خود را دارد باز شود . این در حالی است که صاحبنظران این حوزه معتقدند: کار واردات بسیار آسان است و فروشندگان خارجی امکانات بی شمار از جمله پورسانت به خریداران می دهند و حال اینکه صادرات کفش آهنی لازم دارد ودغدغه فرفوان.
در حال حاضر سمت و سو اقتصاد کشور وارداتی است ، اگر بخواهیم روزی بلند قد در برابر استکبار باشیم باید جهت واردات به سوی صادرات تغییر کند . ۴۰ سال است شعار جدا شدن اقتصاد کشور از نفت را سر می دهیم ، اما همچنان اقتصاد کشور وابسته به نفت است . برای جدا شدن از اقتصاد نفتی باید تولید داخلی حمایت و مقرون به صرفه شود . و گرفتاریهای تولید کنندگان برطرف و یا به حداقل برسد . در این صورت می توان با بالا بردن تولید ناخالص ملی ، انگیزه در صادرات کالاهای ایرانی را مضاعف کرد.
بالا رفتن تولید ناخالص ملی عامل برطرف شدن فقر اقتصادی ، ایجاد اشتغال ، کاهش بیکاری، پایین آمدن تورم و مواردی از این قبیل در جامعه است . پس بکوشیم به جای واردات به صادرات فکر کنیم که فردا دیر است .

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

اینجا ایران است

اینجا ایران است… سرزمین نخستین ها و بهترین ها، سرزمین مردان و زنان جنگنده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *