خانه / اقتصادی / سطح فرهنگ عمومی مصرف، عامل پویایی تولید ملی

سطح فرهنگ عمومی مصرف، عامل پویایی تولید ملی

پایین آمدن سطح فرهنگ مصرف در کشور نگران کننده است. چرا که هر اندازه مردم بیشتر به دنبال جنس ارزان که معمولا کم کیفیت  نیز هست، باشند به همان اندازه  سطح کیفی تولید  ملی نیزهم پایین خواهد آمد.

درواقع ذائقه و فرهنگ مصرف مردم بزرگ ترین عامل پیشرفت و پویایی صنعت در هر کشوری است.

این سخنان، دیدگاه یکی از فعالان صنعت و بازار کشور است که می گوید: وقتی سطح انتظارمردم با مصرف کالای ارزان و کم کیفیت گره خورده باشد، ناخودآگاه  صنعت آن کشور هم عقب مانده و تولید کننده کالای نامرغوب و از رده خارج  باقی خواهد ماند.

محمود خیری صنعتگری است  که به دلیل مشکلات فضای کسب و کار، تولید را رها کرده و به کار بازرگانی مشغول است.

وی که در زمینه تاثیر فرهنگ مصرف بر ارتقای سطح کیفی تولید ملی، مطالعات زیادی دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر وطن نیوز گفت: چند سال است که مردم بیشتر به دنبال  خرید کالایی هستند که قیمت پایین داشته باشد تا کیفیت مطلوب.

وی افزود:  این رفتار که به مرور به جزیی از فرهنگ مصرف جامعه ایران تبدیل شده، اثرات مخربی را بر تولید کننده، وارد کننده و نیزمصرف کننده گذاشته است.

خیری با تاکید بر اینکه خرید، نوعی سرمایه گذاری است، اظهار داشت: درواقع افراد با خرید یک کالای خوب و کیفی هم می توانند نیاز خود را برای یک مدت زمان طولانی تامین کنند و هم به دلیل اینکه  مجبور نیستند بخاطر خرابی و کیفیت پایین، محصول را دوباره خریداری کنند، عملا پول خود را پس انداز می کنند.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر به دلیل مشکلات مالی و شرایط اقتصادی، فرهنگ مصرف جامعه  به اندازه ای ضعیف شده  که فرایند تولید و واردات کالا به سمت  عرضه محصولات کم کیفیت و ارزان هدایت شده است.

خیری معتقد است سطح فرهنگ مصرف هر جامعه ای می تواند  عامل پیشرفت و یا پسرفت تولید ملی باشد.

وی تصریح کرد:  هرچقدر مردم به خرید کالای مرغوب به چشم سرمایه گذاری و پس انداز نگاه کنند، به همان میزان فضای تولید و بازار مصرف  در جامعه به سمتی حرکت خواهد کرد که تولید و ساخت  کالای مرغوب و مطلوب رونق گیرد.

وی افزود: تداوم فرهنگ بالای مصرف، به مرور موجب رقابتی مثبت بین تولید کنندگان وطنی می شود  تا در ارتقای کیفیت محصول خود، گوی سبقت را از دیگری بربایند.

خیری با بیان اینکه قیمت پایین می تواند یکی از ویژگی های خوب هر کالای تولیدی و وارداتی باشد، گفت: البته باید توجه داشت که این عامل به هیچ وجه نباید منجر به قربانی شدن کیفیت  محصول شود .بلکه باید قیمت پایین،  در سایه تیراژ بالای محصول محقق شود.

وی در خصوص نقش رسانه ها  در ارتقای سطح فرهنگ عمومی مصرف نیز گفت:  رسانه به عنوان معلمی پذیرفته شده از سوی مردم، نقشی غیر قابل انکار در بالابردن سطح کیفی مصرف جامعه و انتظارات مردم  دارند. درواقع این رسانه ها هستند که می توانند مصرف کالای کیفی و در نتیجه تولید محصول مرغوب را در جامعه فرهنگ سازی کنند و از این طریق جامعه صنعتی کشور را  به سمت تولید خلاقانه و مبتنی بر دانش بالاتر سوق دهند.

به گفته این فعال بازرگانی، باید از طریق رسانه به مردم  آموزش داده شود که  خرید کالا با کیفیت متضمن دوام، ایمنی و استاندارد هم می شود. زیرا محصول نامرغوب به هیچ وجه پاسخگوی استاندارد و ایمنی  مورد نیاز  مشتری نخواهد بود.

برای کالای مرغوب، شناسنامه صادر شود

خیری با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته، هر کالایی اعم از مصرفی و سرمایه ای از شناسنامه معتبر و تایید شده ای برخوردار است، اظهار داشت: وقتی مصرف کننده ایرانی از تولید کننده یا وارد کننده انتظار عرضه کالایی مرغوب را داشته باشد، در واقع آنها را موظف می کند که محصولی را روانه بازار کنند که از مرحله  تامین مواد اولیه تا  ساخت محصول نهایی، فرایند تولید آن رصد و توسط سازمانهای نظارتی تایید شده باشد. تاییدی که می تواند در قالب یک شناسنامه معتبر با کد رهگیری ارائه شود.

این فعال بازرگانی بر معضل نداشتن شناسنامه برای بخشی از تولیدات وطنی و همچنین کالاهای وارداتی تاکید کرد و گفت: وقتی کیفیت کالا پایین باشد، تولید کننده داخلی و یا وارد کننده دلیلی نمی بیند که مواد اولیه بکار رفته، استاندارد، موارد ایمنی و … کالای خود را به شکل مکتوب و قابل رویت اعلام کند.

الهام نرجه پور

 

درباره الهام نرجه پور

همینطور بررسی کنید

658

هوش مصنوعی گوگل معلم زبان انگلیسی می‌شود

گوگل مشغول آزمایش ویژگی است که با کمک هوش مصنوعی مولد به افراد کمک می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *