خانه / اقتصادی / اقتصادی / بخش خصوصی می تواند فاصله دانشگاه و صنعت را از بین ببرد

بخش خصوصی می تواند فاصله دانشگاه و صنعت را از بین ببرد

مادامی که سهم بخش خصوصی از اقتصاد ملی، به بالای ۵۰ درصد نرسد، فاصله بین صنعت و دانشگاه  از بین نخواهد رفت.

بیژن سعید آبادی، دانش آموخته رشته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه شیراز  در سال ۱۳۴۹است.

وی که از مدیران و فعالان صنعت ساختمان در بخش خصوصی می باشد، معتقد است: در حال حاضر ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور ما بسیار ضعیف است و علت آن هم پایین بودن سهم بخش خصوصی از اقتصاد ملی (زیر ۵۰ درصد) است.

وی افزود: وقتی سهم بخش خصوصی از اقتصاد ملی کمتر از ۵۰ درصد باشد، این بخش برای شناسایی و رفع نیازها و کمبودهای خود ضرورتی نمی بیند که با دانشگاه  تعامل داشته باشد.

این فعال صنعت ساختمان در گفتگو با خبرنگار مهر وطن نیوز با بیان اینکه در یک جامعه پیشرو، دانشگاه می بایست بر اساس نیازهای جامعه، نیروی انسانی متخصص و کارآمد تربیت کند، اظهار داشت: وقتی فضای کسب و کار برای بخش خصوصی چندان باز نباشد، در نتیجه  بخش خصوصی  پویایی خود را از دست می دهد و همین مسئله موجب می شود تا صنعت ضرورتی برای همگام شدن با دانشگاه احساس نکند.

وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته  که بخش خصوصی گرداننده اصلی اقتصاد است، در واقع یک ارتباط تنگاتنگی میان صنعت و دانشگاه شکل گرفته  که به موجب آن دانشگاه موظف به تولید دانش و تربیت نیروی متخصص برای اقتصاد مولد و کارآفرین که تنها در بخش خصوصی تعریف می شود، می باشد.

به گفته سعید آبادی در کشورهای پیشرفته، بخش خصوصی برای رفع نیازهای پژوهشی خود دانشگاه تاسیس نمی کند بلکه ماهیت دانشگاهها به گونه ای تعریف شده که باید در خدمت اقتصاد غیر دولتی و مردمی باشند و نسبت به رفع نیازهای پژوهشی و نیز تربیت نیروی انسانی کارآمد، احساس وظیفه و پویایی کنند.

بیژن سعید آبادی که در سال ۱۳۵۰ خورشیدی شرکت بام راه را تاسیس کرده، بر این باور است که توسعه پایدار در جامعه زمانی رخ می دهد که توسعه انسانی رخ دهد.

وی ادامه داد: در واقع توسعه انسانی در ذهن و نگرش افراد روی می دهد و وقتی این توسعه به وجود آمد ، شاهد توسعه پایدار در تمامی ارکان جامعه از جمله فرهنگ، اقتصاد ، صنعت و… خواهیم بود.

این مدیر کارآفرین با تاکید بر اینکه توسعه انسانی تنها در سایه آموزش صحیح  تمام افراد جامعه روی می دهد، تصریح کرد: مراکز آموزشی و در راس آنها دانشگاهها، مهمترین ابزار برای رساندن جامعه به توسعه انسانی و در نتیجه توسعه پایدار هستند.

به گفته سعید آبادی اگر شرایط برای فعالیت و کار بخش خصوصی به درستی فراهم شود، قطعا حرکت جامعه برای رسیدن به یک توسعه پایدار آغاز می شود و به تبع آن  دانشگاه و مراکز آموزشی هم با تاثیر از حرکت جامعه ، مطابق  نیاز جامعه اقدام به تولید علم و تربیت نیروی تحصیلکرده خواهند کرد.

وی گفت : بیراه نیست اگر بگویم که بخش خصوصی و فعالیت آن، موتور محرک دانشگاه و دانشگاه موتور محرک توسعه انسانی و توسعه پایدار در جامعه است.

وی ادامه داد: در این شرایط  است که به سرعت ارتباط دو سویه میان صنعت و دانشگاه ، اقتصاد و دانشگاه و… شکل می گیرد. زیرا فضای کسب و کار در اختیار مردم بوده و هر جا مردم گرداننده جامعه باشند، آن جامعه دائما در حالت نو زایی و شکوفایی قرار خواهد گرفت

این مدیر کارآفرین ارتباط صنعت و دانشگاه را تنها راهکار برای خروج صنعت ایران از دنباله روی از صنایع کشورهای دیگر دانست و گفت: تا زمانی که صنعت و دانشگاه ما با یکدیگر بیگانه باشند، نه صنعت مستقلی و نه اقتصاد مولدی خواهیم داشت.

وی ابراز امیدواری کرد که جامعه هر چه بیشتر به اهمیت و ضرورت سپردن اقتصاد به بخش خصوصی و مردم پی ببرد تا از همین نقطه جهش بلند کشور برای رسیدن به توسعه پایدار اتفاق بیفتد.

این مدیر موفق کارآفرین با اشاره به اینکه در حال حاضر ساخت و ساز، بیشترین سهم از اقتصاد غیر دولتی را در اختیار دارد، اظهار داشت: در صورت حمایت دولت از بخش ساخت و ساز، این صنعت خواهد توانست در میان مدت سهم گردش مالی و فعالیت تولیدی خود از اقتصاد غیر دولتی  را به بالای ۵۰ درصد برساند.

وی افزود: با توجه به شرایط رکود بازار ساخت و ساز در کشور، دولت می بایست با فراهم کردن هر چه بیشتر امکانات برای صادرات محصولات ساختمانی و خدمات فنی مهندسی، بخش ساخت و ساز ایران را برای ورود جدی تر  به اقتصاد  ملی و جهانی مهیا کند تا از این رهگذر سایر صنایع و فعالیت های اقتصادی دیگر هم یکی پس از دیگری به دست اهلش یعنی مردم سپرده شوند.

الهام نرجه پور

درباره الهام نرجه پور

همینطور بررسی کنید

فریب تبلیغاتی دمنوش‌های لاغری/بیماری‌های حاد کبدی از عوارض کاهش وزن سریع

یک متخصص طب سنتی با تاکید بر اینکه افزایش یا کاهش وزن فرایندی تدریجی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *