خانه / اقتصادی / تصاحب بازار منطقه در گرو یکسان سازی نرخ سیمان

تصاحب بازار منطقه در گرو یکسان سازی نرخ سیمان

یک تولید کننده سیمان گفت: یکی کردن قیمت سیمان داخلی با نرخ صادراتی آن  موجب می شود تا  بازارهای منطقه  در این بخش، به تصاحب ایران در بیاید.

علیرضا امیر فراهانی مدیر عامل شرکت سیمان سبزوار در گفتگو با خبرنگار مهر وطن نیوز با اشاره به اینکه هم اکنون دو نرخ( داخلی و صادراتی) برای سیمان تولیدی ایران وجود دارد، اظهار داشت:  دو نرخی بودن سیمان موجب شده تا بازرگانان  کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان، خواهان فروش این محصول براساس قیمت های داخلی باشند!

وی افزود: در حال حاضر میانگین فوب صادراتی سیمان در کل دنیا به ازای هر تن سیمان ۵۵ دلار است در حالی که در ایران این قیمت به طور متوسط ۲۱ تا ۲۳ دلار است.

فراهانی با بیان اینکه چنین قیمتی می توانست سیمان ایران  را در تمامی بازارهای منطقه و جهان بی رقیب کند، اظهار داشت: از آنجایی که سیمان وطنی دارای دو نرخ داخلی و صادراتی است از این رو مزیت قیمت پایین سیمان ایران، نه تنها  عاملی برای فروش و صادرات بیشتر نشده بلکه  موجب گردیده تا تجار دیگر کشورها، تنها با این شرط اقدام به خرید سیمان ایران کنند که قیمت آن باید برحسب نرخ داخلی محاسبه شود.

وی به افغانستان اشاره کرد و گفت: این کشور تولید سیمان ندارد  و تمامی سیمان مورد نیاز خود را از ایران و پاکستان وارد می کند. تجار این کشور به بهانه دو نرخی بودن قیمت سیمان و شرایط تحریم ایران به تولید کننده وطنی می گویند  چون شما تحریم هستید و نمی توانید محصولتان را بفروشید پس بهتر است با قیمت پایین داخلی، کالایتان را به ما بدهید تا روی دستتان نماند!

به گفته این فعال صنعتی، دو نرخی بودن سیمان ایران، موجب شده تا این کالای پر مصرف مزیت رقابتی خود را در بازارهای کشورهای منطقه از دست بدهد.

وی تاکید کرد چنانچه بخواهیم مزیت رقابتی سیمان ایران در بازار های صادراتی احیا شود، باید حداقل قیمت این کالای استراتژیک، درب کارخانه ۵۰۰ هزار تومان باشد.

وی گفت : در این صورت نرخ سیمان تولیدی ایران ۵۰ دلار تعیین می شود وهمین قیمت با صرف هزینه های حمل و نقل و…در کشوری مانند افغانستان به ۸۰ دلار خواهد رسید.

فراهانی گفت: در شرایط فعلی، این تاجر کشور دیگر است که برای سیمان ایران نرخ تعیین می کند .

وی همچنین به سیاست سهمیه بندی تولید و فروش سیمان اشاره  کرد و گفت: انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات سیمان، به موجب تمهیداتی و با مشارکت کارخانجات ، واحدها و صاحبان صنایع در این بخش را موظف کرده اند  تا با ۶۰  درصد ظرفیت  تولید کنند.

وی ادامه داد: این سیاست به این دلیل اعمال می شود که تمامی واحدهای تولیدی سیمان در سراسر کشور فعال و سرپا بمانند.

به گفته فراهانی تمامی تولید کنندگان وطنی سیمان  می توانند مازاد محصول خود را صادر کنند و هر اندازه که صادرات بیشتری داشته باشند، اجازه دارند که بر میزان تولید خود بیفزایند.

این فعال صنعتی با اشاره  اینکه ظرفیت اسمی  تولید سیمان سبزوار، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است، تصریح کرد: بی ثباتی سیاست های صادراتی وچگونگی نقل و انتقال پول حاصل از صادرات به کشور، از دیگر موانع جدی در مسیر توسعه صادرات است که رفع آن عزمی جدی را می طلبد.

فراهانی همچنین به مشکل افزایش تعرفه واردات برخی کشورهای هدف صادراتی نیز اشاره کرد و گفت:  از آنجایی که دیپلماسی  اقتصادی در سیاست خارجی ایران جایی ندارد ، شاهد هستیم که کشورهای هدف بدون هیچ نرمشی  هر زمان که بخواهند  تعرفه واردات  کالا از ایران را افزایش می دهند و به یکباره بازار خود را در اختیار کالاهای کشوری قرار می دهند که با آن مذاکره و رایزنی  اقتصادی سیاسی دارند.

وی ادامه داد: به طور مثال ازبکستان یکی از کشورهای هدف صادراتی ایران بود که با افزایش یکباره تعرفه ها  از ابتدای پاییز سال گذشته  ، عملا فروش  و صادرات سیمان ایران به این کشور را صفر کرد.

الهام نرجه پور

درباره الهام نرجه پور

همینطور بررسی کنید

658

هوش مصنوعی گوگل معلم زبان انگلیسی می‌شود

گوگل مشغول آزمایش ویژگی است که با کمک هوش مصنوعی مولد به افراد کمک می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *