خانه / اقتصادی / اقتصادی / سود سنگ ایران در جیب خارجی، رنج آن بر دوش ایرانی

سود سنگ ایران در جیب خارجی، رنج آن بر دوش ایرانی

خام فروشی موجب شده تا ۲۰۰ درصد از سود حاصل از ارزش افزوده سنگ ایران، به جیب خارجی ها ریخته شود.

این سخن یکی از تولید کنندگان سنگ فرابری شده کشور است، که از بچگی در کارگاههای سنگبری کار کرده و امروز خود  دو کارگاه تولید سنگ برش خورده را، اداره می کند.

مهدی ساریخانی  که از بی مهری مسئولین نسبت به سنگ ایران گله های بجایی دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر وطن نیوز گفت: در حال حاضر معضل خام فروشی، شرایط را به گونه ای رقم زده که نیمی از کارگاههای سنگبری و فرابری سنگ کشور تعطیل شدند  و نیمی دیگر هم با یک سوم ظرفیت کار می کنند.

وی افزود: با وجودی که صنعت سنگ فرابری شده می تواند درآمدزایی قابل توجهی داشته باشد، ولی در سایه غفلت و بی اعتنایی مسئولین مربوطه، مقادیر زیادی از کوپ سنگ (قله سنگ) ایران به  کشورهایی  نظیر ترکیه، چین  و ایتالیا صادر می شود.

وی با بیان اینکه کشورهای یاد شده سنگ خام ایران را  را با قیمت های بسیار پایین خریداری می کنند، اظهار داشت:  این کشورها از طریق منابع عظیم سنگ ایران، برای شهروندانشان صنعتی را ایجاد کردند که هم بسیار اشتغال زاست و هم از محل صادرات انواع سنگ فرابری شده، سودهای کلانی را نیز بدست می آورند.

این فعال صنعتی با اشاره به اینکه  صنعت فرابری سنگ به ازای هر کوپ سنگ(قله سنگ) برای ۳۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد کند، تصریح کرد: متاسفانه با خام فروشی تنها برای ۴ نفر شغل ایجاد می شود، و این در حالی است که  صنعت فرابری سنگ، صنعتی سرمایه بر نیست و در صورت حمایت دولت از تجهیز کارگاهها به ماشین آلات  به روز، می توان شرایطی را به وجود آورد که  ازهر ۵ نفر در کشور یک نفر در صنعت سنگ فعال شود.

وی ادامه داد:  جای بسی تاسف  است که ایران مهد  معادن سنگ است ولی سود ۲۰۰ درصدی حاصل از ارزش افزوده سنگ ایران، به جیب خارجی ها سرازیر می شود و سهم  مردم ایران از این بازار پرتقاضای جهانی، تنها سختی کار در معادن  و درآمد ناچیز آن است.

به گفته ساریخانی، داستان غم انگیز صادرات سنگ فله و خام از ایران زمانی قابل تامل تر می شود که شاهدیم هر ساله مقادیری سنگ برش خورده و فرابری شده با قیمت های بالا از چین، ترکیه و ایتالیا وارد  کشور می شود تا زینت بخش ساختمانهای لوکس باشد!

این فعال معدنی با اظهار تاسف از اینکه واردات سنگ فرابری شده به ایران بسیار مقرون به صرفه است، گفت:  این در حالی است که هزینه تولید یک متر سنگ برش خورده و فرابری شده در کارگاههای داخلی حتی برای یک قله سنگ مجانی ، بالای ۳۰ هزار تومان است که به هیچ وجه اقتصادی و مقرون به صرفه نیست.

وی همچنین به مشکل نوسان قیمت مواد مصرفی جهت فرابری هم اشاره کرد و ادامه داد:  هزینه  مواد مورد نیاز برای تولید سنگ برش خورده از دو سال گذشته تاکنون، بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی به فعالین صنعت فرابری سنگ هم توصیه کرد که چنانچه توانستید با استقامت و صبوری  مشکلات را پشت سر بگذارید و تبدیل به یک تولید کننده سنگ فرابری بشوید دیگر نگران فروش محصولتان باشید، چرا که بازار داخلی وخارجی سنگ کار شده  به اندازه ای پر تقاضا است که در آن هیچ سنگی، روی زمین نمی ماند!

الهام نرجه پور

درباره الهام نرجه پور

همینطور بررسی کنید

658

هوش مصنوعی گوگل معلم زبان انگلیسی می‌شود

گوگل مشغول آزمایش ویژگی است که با کمک هوش مصنوعی مولد به افراد کمک می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *