خانه / اقتصادی / اقتصادی / اخراج کارگر، راهکاری برای کاهش هزینه ها نیست!

اخراج کارگر، راهکاری برای کاهش هزینه ها نیست!

وقتی در مورد معضل بیکاری پرسیدم، گفت:  نبود روحیه جهادی در کار وفعالیت های صنعتی موجب شده تا امروز بیش از گذشته با معضل بیکاری روبرو باشیم. روحیه جهادی به مفهوم کم کردن حاشیه سود، به نفع تولید و اشتغالزایی است. اینکه تصور می شود برای نگهداشت حاشیه سود بیشتر ، باید هزینه ها را کاهش داد و اخراج کارگر راهکاری برای آن است، به هیچ وجه اصولی و عاقلانه نیست.

علی  ازقندی یک فعال صنعتی است است که از سال ۱۳۸۰ به کار تولید لوله و پانل های پی وی سی مشغول است.

وی که به گفته خودش در سال ۸۰ با سرمایه ای کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان ، واحد تولیدی اش  را در شهر تربت جام راه اندازی کرده است، در گفتگو با خبرنگار مهر وطن نیوز گفت: امروز مشکل بزرگ صنعت ما این است که عده ای از کارفرمایان، منافع فردی و سود خود را به  منافع تولید و اشتغالزایی ترجیح می دهند.

وی افزود: آنها با این تصور که باید به هر قیمتی حاشیه سود بالای خود را حفظ کنند، اقدام به پایین آوردن هزینه ها از طریق اخراج کارگر می کنند.

به گفته ازقندی، تولید زنجیری است که تمام حلقه های آن هماهنگ به هم متصل می شود از این رو در این زنجیر نیروی کار به عنوان یکی از حلقه ها نمی تواند کوچکتر از حلقه های دیگر باشد که در این صورت استحکام و کارآیی کل  زنجیره تحت الشعاع قرار می گیرد.

این فعال صنعتی با اشاره به اینکه درشرایط فعلی ما نیازمند یک روحیه جهادی هستیم تا با تکیه بر آن بخشی از منافع فردی را قربانی منافع جمعی کنیم، اظهار داشت: تولید و اشتغال در هر جامعه ای یک سرمایه ملی است از این رو برای حفظ این سرمایه، باید تمامی افراد از جمله مدیران و کارفرمایان صنعتی و تولیدی روحیه از خود گذشتگی و جهادی داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر مدیران و صنعتگران ما مجهز به روحیه جهادی شوند، خواهند توانست با مدیریت دقیق  و علمی تر، زمان فعالیت مفید  و میزان بهره وری در کار را افزایش داده وبا اختصاص بخش بیشتری از درآمد کارخانه و بنگاه اقتصادی به تجهیز امکانات نرم افزاری و سخت افزاری واحد، زمینه پرش و جهش بنگاه خود را به آنسوی موفقیت فراهم کنند.

به گفته ازقندی هرگز نباید از یاد ببریم که در بحران های اقتصادی معمولا بیشتر تولید کنندگان به دلیل نبود بازار، به سمت کاهش تیراژ تولید و اخراج کارگرمی روند و همین موضوع باعث می شود  تا پس از مدتی بازار با کمبود جدی کالا و خدمات روبرو شود ودر این شرایط است که  تولید کننده ای که توانسته با درایت و روحیه جهادی تولید و نیروی کار خود را حفظ کند، برنده  نهایی بازار می شود.

این فعال صنعتی با تاکید بر اینکه روحیه جهادی  به انسان دید بلند و انگیزه  قوی می دهد، تصریح کرد: وقتی متکی به روحیه جهادی  باشیم هرگز بخاطر حاشیه سود  کوتاه مدت ،  فعالیت و درآمد زایی بلند مدت خود و جامعه خود را قربانی مصلحت اندیشی کوتاه مدت  نمی کنیم.

وی با بیان اینکه در زنجیره صنعت و فعالیت مولد، یکی از حلقه های مهم، بازاریابی هدفمند است، اظهار داشت: متاسفانه همیشه  یکی از حلقه های مفقوده در فعالیت های اقتصادی و تولیدی ایران در بنگاههای کوچک و متوسط، بازاریابی هدفمند بوده است. به این مفهوم که فعالیت های مولد درکشوراغلب از نبود نیروی صاحب دانش در امر بازایابی و مارکتینگ علمی و به روز رنج می برد.

وی افزود: معضل فقدان بازاریابی هدفمند، معمولا به این شکل خود را نشان می دهد که تولید بدون مطالعه بازار از اینکه چه کالایی را با چه سلیقه و ذائقی نیاز دارد، صورت می گیرد. در نتیجه محصول ساخته شده  ازاقبال کمی برای فروش برخوردار است.

به گفته ازقندی در این شرایط، نه تنها تولید درآمد زا نیست بلکه موجب از بین رفتن بخشی از منابع انسانی و طبیعی هم می شود.

این کارآفرین با تاکید بر اینکه  دامنه بازاریابی هدفمند، از قبل از تولید کالا و خدمات  شروع می شود، اظهار داشت:  در واقع بازاریابی هدفمند با فروش قطعی کالا و سپس وفاداری مشتری به خرید دوباره کالا در صورت نیازش، پایان می یابد.

این فعال صنعتی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه براساس یک بازاریابی هدفمند تولید می کند، اظهار داشت:  در طول این سالها تولید محصولاتم کاملا منطبق بر آخرین داده های بازاریابی هدفمند بوده و هرگاه هم با بحرانی در بخش فروش روبرو شدم بلافاصله با تغییر و به روزرسانی روش های بازاریابی خود، سعی کردم  تولیداتی متناسب با  آخرین سلایق مشتری داشته باشم  تا در سایه این مهم، هم بازارم و هم  کارگرم را حفظ کنم. در این مسیراغلب هم  مجبورشدم با  کاهش بخشی از سودم، این جریان را مدیریت کنم.

به گفته ازقندی، مجهز شدن بنگاههای اقتصادی به دانش نوین فروش، می تواند کمر بیکاری در جامعه را خم کند.

این صنعتگر کارآفرین با اشاره به اینکه اکنون در واحد تولیدی اش ۱۵۰ تا ۲۰۰ کارگر مشغول به کار هستند، تصریح کرد: واحد نما پوشش خراسان، تولید کننده انواع لوله و پانل های پی وی سی است، که علاوه بر تامین بخشی از بازار داخلی، به کشورهای افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان هم صادرات دارد.

الهام نرجه پور

درباره الهام نرجه پور

همینطور بررسی کنید

635

کشف گور دسته‌جمعی در غزه

پس از کشف اجساد فلسطینیان با دستبند و چشم بسته در کیسه‌های پلاستیکی در غزه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *