خانه / فرهنگ و هنر / ساز ناکوک در خیابانهای شهر

ساز ناکوک در خیابانهای شهر

از قدیم الایام هنر، نماینده ی احساسات و روحیات جوامع و ملل مختلف بوده است و چون ذوق ملل متفاوت است، هنرهای مردم هم که تراوش های روحی آنهاست از یکدیگر متمایز است. اوضاع جغرافیایی و سوابق تاریخی و نیازمندی های زندگی مادی همه در متفاوت بودن نوع موسیقی در جوامع  موثر هستند . موسیقی که نماینده ی ذوق فطری است باید مطابق احساسات و مترجم خیالات بشر باشد و چون ذوق ، قریحه و احساس معیار مشترکی میان جوامع مختلف ندارند، هر سرزمینی را موسیقی مخصوصی است که بیان خاطرات ایام گذشته و نمونه ی احساسات و عواطف مردمی است که در آن سرزمین رشد و نمو یافته اند.

از طرفی هنر تابعی است از ساختار و زمینه ی اجتماعی خویش، با این توصیف هر نوع موسیقی نیز خود محصول دوران و شرایط اجتماعی ویژه ای است. در زندگی اجتماعی ،غم و شادی ها، ناکامی و امیدها، عشق، شکست و پیروزی ها و دیگر جلوه های زندگی، جوهر خود را به موسیقی می دهند؛ از این رو موسیقی زبان احساس و ترجمان دل است .

با نگاهی گذرا به محیط پیرامون خودمان در می یابیم که موسیقی، تمام جوانب زندگی ما را تحت تاثیر خود قرارداده است؛ از کنسرت های بزرگ و ملی گرفته تا برسد به آهنگ های گوشی موبایلهایمان ، همچنین از کانال های ویژه ی پخش موسیقی گرفته تا خواندن ترانه های دسته جمعی در گشت و گذار و تفریح های دسته جمعی مردم.بنابراین موسیقی پدیده ای همه گیر، همه مکانی و عمومی است. به این معنی که اکثر قریب به اتفاق افراد جامعه از آن تغذیه می کنند و تاثیر می پذیرند ، چه از بعد فردی و چه از بعد اجتماعی . پس نتایج و کارکردهای حاصل از موسیقی هم شامل  نتایج فردی است و هم اجتماعی. اما در میان آثار شادی بخش موسیقی بر روح و روان جامعه ، محدودیتهایی نیز وجود دارد که رنگ این شادی را در برخی مواقع کم رنگ میکند.مهمترین این محدودیتها که زمینه ساز محدودیتهای دیگری هم می شود سرگردانی و بی سامانی در موسیقی در کشورمان است.نبود یک مسیر روشن و درست این سرگردانی را تشدید می کند.

عوامل ساختاری مثل بی توجهی به حقوق هنری هنرمندان و گسترش بی رویه ی امور کپی رایت، کمبود مراکز رسمی هنری همچون فرهنگ سراها، مجتمع ها، استودیوهای ضبط صدا و موسیقی، سالن کنسرت و مراکز آموزشی هنری مجرب به خصوص در بخش ملودی پردازی و ترانه سرایی ، این مورد راه را برای موسیقی های زیرزمینی و خانگی هموار کرده است و افراد غیر متخصص و نا آشنا در مدت زمانی بسیار اندک حجم عظیمی از آهنگ هایی با کیفیت پایین را به بازار عرضه می کنند ، بی توجهی به کیفیت آثار هنری و پایین آوردن انتظار مردم از موسیقی  ، نبود روحیه ی کار جمعی – هنری، گسترش مراکز غیر مجاز تولید و پخش موسیقی نیز به این امر دامن می زند .

 نبود هماهنگی بین استادان در بخش های مختلف موسیقی از جمله ترانه سرایی و ملودی سازی. اینهاهمه از عوامل بسیار مهم و تاثیر گذار در رشد و توسعه موسیقی و فرهنگ موسیقیایی در یک جامعه است که اگر سازو کارهای آن مرتبط با خط و مشی جامعه  و اقشار مختلف اجتماعی باشد و پسندها و نیازهای آنها را رفع کند می توان افق های روشنی را پیش روی هنر موسیقی در کشورمان بازکند . اما در این میان نقش ارگانها و دولت در پیشبرد اهداف فعالان عرصه موسیقی و حمایت همه جانبه از این هنرمندان ،بسیار با اهمیت و تاثیر گذار است .

 

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

10

کشف مومیایی ۱۲۰۰ ساله در پرو

باستان‌شناسان در شهری در پرو که ۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده است، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *