خانه / برگزیده / دیدارمحرمانه ایران و آمریکا، قفل مذاکرات یمن را گشود

دیدارمحرمانه ایران و آمریکا، قفل مذاکرات یمن را گشود

روزنامه کویتی الجریده به نقل از یک «منبع دیپلماتیک بلندپایه اروپایی» خبر داد که با میانجیگری  اروپایی‌ها وعمانی‌ها ، مقامات ایران و آمریکا برای حل بحران یمن و دیگر مسائل منطقه‌ای به طور محرمانه در هتلی در لندن با یکدیگردیدار کرده‌اند.

به گزارش مهر وطن نیوز، روزنامه الجریده از قول یک منبع دیپلماتیک بلندپایه اروپایی اعلام کرد طرف‌های جنگ یمن،  که به تازگی در سوئد مذاکرات موفقیت‌آمیزی داشته‌اند وبرای نخستین بار بر سر اداره کردن بندر استراتژیک الحدیده به توافق رسیدند که  این موفقیت حاصل تماس‌های سری قبلی میان مقامات ایران و آمریکا بوده است.

به گفته این روزنامه کویتی، این تماس‌ها با میانجیگری عمان و اروپا انجام شده و در آن‌ها پرونده‌های متعدد منطقه‌ای بررسی شده است.

الجریده ادعا کرد: این تماس در لندن اتفاق افتاده و مقامات ایرانی و آمریکایی با گذرنامه‌های معمولی به پایتخت انگلیس سفر کرده و در یک هتل مستقر شدند.

همچنین برپایه این گزارش، دیدار مقامات دو طرف در اتاق‌های عادی و به شکل بسیار محتاطانه انجام شده است. زیرا دو طرف به شدت از تاثیر این دیدار بر اوضاع داخلی‌شان نگران بوده‌اند. از یک طرف، دولت دونالد ترامپ، مایل نیست نشان دهد که در برابر ایران موضع ملایم گرفته است و از طرف دیگر دولت حسن روحانی هم از خشم محافظه‌کاران نگران است.

به گفته این روزنامه کویتی، مذاکرات یمنی در سوئد یکی از نتایج این تماس‌ها، بوده است. و بر این اساس ایران تضمین داده که حوثی‌های یمن در مذاکرات شرکت کنند و امتیازاتی  نیز بدهند.

گفتنی است چندی پیش جمیز متیس، وزیر دفاع آمریکا، از ورود حوثی ها به مذاکرات خبر داده بود وی با اعتماد به نفس با اعتماد گفته بود که یک ماه بعد حوثی‌ها وارد مذاکرات خواهند شد. امری که بعد‌ها واقعا اتفاق افتاد.

این منبع افزود: ملایم شدن موضع ایران در پرونده یمن، بر موضع آمریکا در برابر ایران تاثیر مثبت گذاشته است به طوری که کاخ سفید به چندین مشتری بزرگ نفت ایران معافیت‌هایی داده است.

 به همین خاطر، اروپایی‌ها فشار می‌آورند که ایران به همین شکل در پرونده سوریه هم همکاری کند.

منبع اروپایی مورد استناد روزنامه کویتی این را نیز گفته که  “ایرانیان در ازای همکاری‌شان خواستار رفع یا تعلیق تحریم‌های اقتصادی شدند و تهدید کردند که اگر واشنگتن معافیت تحریمی برخی کشور‌ها را تمدید نکند، آن‌ها از دیدار‌ها عقب‌نشینی خواهند کرد”.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

658

هوش مصنوعی گوگل معلم زبان انگلیسی می‌شود

گوگل مشغول آزمایش ویژگی است که با کمک هوش مصنوعی مولد به افراد کمک می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *