خانه / جامعه / خانواده محوری و برنامه ریزی اجتماعی

خانواده محوری و برنامه ریزی اجتماعی

خانواده و پیوندهای خویشاوندی  از دیر باز برای جامعه بشری اهمیتی اساسی داشته است و همواره بنیادی ترین گروه در بیشترین جوامع بشری خانواده می باشد.

اما آنچه که اهمیت این نهاد را افزون می کند ، کارکردهای متفاوت و متنوع در آن می باشد که از مهمترین این کارکردها می توان به اجتماعی کردن افراد اشاره نمود که همچنان به قوت خود بافی به خانواده هسته ای که متشکل از پدر، مادر و فرزندان می باشد تغییر کرده است، اما کارکردهای آن همچنان در جای خود باقی است . پس می توان گفت که خانواده دارای اصالتی فراتر از فرد و جامعه می باشد.

بر این اساس تمامی مناسبات شکل گرفته در ابعاد و سطوح گوناگون در جامعه باید با محوریت حفظ و صیانت و رشد و تعالی این نهاد صورت پذیرد . از طرف دیگر ساختار اجتماعی نیز می تواند با ایجاد زیرساختهای متناسب به شکوفایی و رشد نهاد خانواده در جامعه کمک  کند، امری که بسیاری از جوامع برای حفظ آن  تلاش دارند .

خانواده محوری و برنامه ریزی

در برنامه ریزی های اجتماعی و سیاستگداری های داخلی ، گاهی محوریت خانواده در برنامه ها و نظامات و ساختارهای متعددی است که ممکن است در نگاه اول ارتباط آنها با خانواده به وضوح مشخص نباشد ، اما نقش بسزایی در همیاری یکدیگر برای پیشبرد اهداف اجتماعی و سیاسی دارند . از این رو توجه به این برنامه ها و ساختارها امری مهم و لازم می باشد .

توجه به نظام مسکن و شهرسازی با محوریت خانواده نمونه ای است برای شرح موضوع ؛ یعنی شهرسازی با خانواده محوری متناسب باشد ، به طوری که در شهرسازی حتما فضاهایی برای اجتماعات و همیاری خانوادگی و با هم بودن اعضای خانواده در نظر گرفته شود.

به عنوان مثال اگر فاصله مدرسه مناسب با محل زندگی به اندازه ای دور باشد که محصل چندین ساعت در راه باشد و زمانی که به منزل می رسد حوصله با خانواده بودن را نداشته باشد ، به معنای این است که فضای شهری با این محور متناسب نیست .از این رو سیاستگذاری و برنامه ریزی های جامع می تواند کمک کند تا نهادی همچون خانواده که اولین پایگاه تربینی و رشد و تعالی فرد است ، همچنان باقی بماند و کارکردهای مثبت خود را برای رشد جامعه داشته باشد.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

مجازات قاچاق سلاح گرم و سرد جنگی تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای، مجازات مرتکبان قاچاق سلاح گرم یا سرد جنگی یا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *