خانه / برگزیده / گیاهان ماه و مریخ با کمک ادرار انسان رشد می کنند
528

گیاهان ماه و مریخ با کمک ادرار انسان رشد می کنند

528

به گزارش مهروطن نیوز به نقل از نیواطلس، ارسال کود به شهرک ها روی مریخ کار مشکلی است. البته اگر ساکنان مریخ بتوانند محصولات کشاورزی را با کمک آنچه در دسترس شان است تولید کنند، این مشکل برطرف خواهد شد.

در سال ۲۰۱۶ نخستین بار محققان دانشگاه «واگنینگن» در هلند اعلام کردند سعی دارند در فرایندهایی شبیه سازی شده در خاک ماه و مریخ گیاه پرورش دهند. در آن زمان مشخص شد گیاهان در هیچ بستری به جز خاک رشد نمی کنند و بهترین کود نیز چمن تازه چیده شده بود.

اما متاسفانه در مریخ هیچ گیاهی وجود ندارد و پرورش چمن در گلخانه های مریخی نیازمند آب و فضای زیادی است. با توجه به این امر دانشمندان تحقیقات بیشتری انجام دادند و به دنبال بلور فسفات آمونیوم منیزیم (Struvite)بودند. آنها این ماده معدنی را از ادرار انسانی در واحدهای تصفیه فاضلاب به دست آوردند.

محققان در آزمایش های گلخانه ای تعدادی دانه لوبیا را در ۶۰ گلدان کاشتند. گلدان ها حاوی خاک شبیه سازی شده ماه، میخ یا خاک معمولی زمینی بودند. به نیمی از گلدان ها ۱۵ گرم فسفات آمونیوم منیزیم افزوده شد و در بقیه گلدان ها هیچ کودی اضافه نشد. تمام گلدان ها روزانه آبیاری شدند و دمای گلخانه نیز روزها ۲۰ و شب ها ۱۸ درجه سانتیگراد حفظ شد.

همزمان با رشد دانه های لوبیا محققان متوجه شدند گیاهانی که کود فسفات آمونیوم منیزیم دریافت کرده اند، رشد بیشتری داشته اند. این روند به خصوص در گیاهانی قابل رصد بود که در خاک شبیه سازی شده ماه و خاک معمولی زمین کاشته شده بودند.

گیاهان کاشته شده در خاک شبیه سازی شده مریخ بلافاصله محصول قابل برداشت تولید نکردند، بلکه یک یا دو هفته بعد محصول آنها رشد کافی داشت.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

658

هوش مصنوعی گوگل معلم زبان انگلیسی می‌شود

گوگل مشغول آزمایش ویژگی است که با کمک هوش مصنوعی مولد به افراد کمک می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *