خانه / برگزیده / ویتامین k در حفظ سلامت ریه موثر است
69

ویتامین k در حفظ سلامت ریه موثر است

مطالعات نشان می دهد ویتامین K موجود در سبزیجات سبز برگ ممکن است سلامت ریه‌ها را تقویت کند.

به گزارش مهروطن نیوز به نقل از هلث دی نیوز، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که سطوح پایینی از این ویتامین دارند، سلامت ریه‌هایشان کمتر است. از اینرو احتمال ابتلای آنها به آسم، بیماری انسداد مزمن ریه و خس خس سینه بیشتر است.

دکتر «تورکیل جسپرسن»، محقق ارشد از بیمارستان دانشگاه کپنهاگ در دانمارک، گفت: «نتایج ما نشان می‌دهد که ویتامین K می‌تواند در سالم نگه داشتن ریه‌های ما نقش داشته باشد.»

جسپرسن در ادامه افزود: «یافته‌های ما به تنهایی توصیه‌های فعلی برای دریافت ویتامین K را تغییر نمی‌دهند، اما نشان می‌دهند که ما به تحقیقات بیشتری در مورد اینکه آیا برخی از افراد، مانند افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی، می‌توانند از مکمل ویتامین K بهره ببرند، نیاز داریم.»

علاوه بر سبزی‌های برگ دار، ویتامین K در روغن‌های گیاهی و دانه‌های غلات یافت می‌شود. این ماده در لخته شدن خون نقش دارد و به بدن در بهبود زخم‌ها کمک می‌کند، اما محققان در مورد نقش آن در سلامت ریه اطلاعات کمی دارند.

برای مطالعه این موضوع، محققان دانمارکی بیش از ۴۰۰۰ نفر ساکن کپنهاگ، ۲۴ تا ۷۷ ساله را انتخاب کردند.

شرکت کنندگان در مطالعه تحت آزمایش عملکرد ریه به نام اسپیرومتری قرار گرفتند که میزان هوایی که فرد می‌تواند در یک ثانیه استنشاق کند (FEV۱) و حجم کل هوایی که می‌تواند در یک نفس اجباری تنفس کند (FVC) را اندازه گیری می‌کند.

شرکت کنندگان همچنین نمونه خون دادند و به پرسشنامه‌هایی در مورد سلامت و سبک زندگی خود پاسخ دادند. آزمایش خون سطوح پایین ویتامین K در بدن را نشان می‌داد.

افراد دارای نشانگرهای سطح ویتامین K پایین به طور متوسط FEV۱ و FVC کمتری داشتند. افرادی که سطوح پایین‌تری از ویتامین K داشتند نیز احتمال بیشتری داشت که مبتلا به بیماری انسدادی ریه، آسم یا خس خس سینه باشند.

این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که سطح ویتامین K در خونشان پایین است ممکن است عملکرد ریه ضعیف‌تری داشته باشند.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

658

هوش مصنوعی گوگل معلم زبان انگلیسی می‌شود

گوگل مشغول آزمایش ویژگی است که با کمک هوش مصنوعی مولد به افراد کمک می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *