خانه / برگزیده / نشانه های پوسیدگی دندان چیست ؟

نشانه های پوسیدگی دندان چیست ؟

به گزارش خبرنگار مهر وطن نیوز ؛ سلامت دهان و دندان همواره دغدغه بسیاری از افراد می باشد که امروزه با پیشرفت علمی اهمیت بیشتری یافته است. رعایت بهداشت دهان و دندان کمک شایانی به پیشگیری و حتی جلوگیری از آسیبی مهلک همچون پوسیدگی می کند.

عوامل متعدد در جلوگیری از پوسیدگی دندان

استفاده از مسواک و خمیردندان، نخ دندان و محلول دهان شویه (به تعداد کافی و به روش صحیح)، تغذیه صحیح، عدم مصرف سیگار و مواد مخدر، سلامت عمومی فرد (وجود بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، سرطان و…)، شکل و فرم دندان‌ها، وضعیت بزاق، مقاومت دندان‌ها در جلوگیری از بروز پوسیدگی دندان‌ها تأثیرگذار هستند.

علت بوی بد دهان

با تاکید بر اینکه دو عامل دهانی و خارج دهانی در بوی بد دهان دخیل هستند، می توان گفت عواملی مانند عدم رعایت بهداشت، پوسیدگی دندان، کاهش جریان بزاق، تغذیه، بیماری‌های لثه و زبان، بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی، بیماری‌های ریوی، بیماری‌های دستگاه گوارش، تغییرات هورمونی (بلوغ و حاملگی) دیابت، صرف الکل و دخانیات، سایر بیماری‌های سیستمیک در بروز بیماری‌های دهان و دندان تأثیرگذار هستند.

از سوی دیگر ،درمان‌های دندان پزشکی برای پوسیدگی را فلوراید تراپی، فیشورسیلنت، ترمیم دندان، پالپوتومی، کشیدن دندان، جرم گیری و برساژ، ارتودنسی، فضا نگهدارنده عنوان کرد. همچنین روش‌های مختلف استفاده از فلوراید را روش‌های موضعی (دهان شویه، خمیردندان، ژل و وارنیش) و روش‌های خوراکی (افزودن فلوراید به آب آشامیدنی، نمک و شیر، استفاده از قرص و قطره فلوراید) می باشد.

بوی بد دهان علل مختلفی دارد که یکی از دلایل آن می‌تواند پلاک میکروبی و جرم باشد، جرم گیری دندان‌ها و از بین بردن مشکلات لثه‌ای و ترمیم پوسیدگی‌های دندانی از مهم‌ترین راه‌های رفع بوی بد دهان است، در واقع جرم گیری به عنوان درمان مادر در دندانپزشکی تلقی می‌شود.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

658

هوش مصنوعی گوگل معلم زبان انگلیسی می‌شود

گوگل مشغول آزمایش ویژگی است که با کمک هوش مصنوعی مولد به افراد کمک می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *