خانه / اقتصادی / مالیات بر ارزش افزوده، قیمت هر کیلو کالباس را ۲۰ هزار تومان افزایش می دهد

مالیات بر ارزش افزوده، قیمت هر کیلو کالباس را ۲۰ هزار تومان افزایش می دهد

مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی فرآورده های گوشتی  با بیان اینکه دولت می بایست صنایع غذایی را از پرداخت مالیات معاف کند، گفت: اخذ مالیات بر ارزش افزوده، موجب شده تا قیمت هر کیلو کالباس ۲۰ هزار تومان افزایش یابد.

محمد موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر وطن نیوز با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر به هیچ وجه بر محصولات خوراکی مالیات از جمله مالیات بر ارزش افزوده وضع نمی شود،اظهار  داشت: اخذ مالیات ارزش افزوده بر محصولات خوراکی که چند صباحی در کشو ما اجرا می شود موجب شده تا امنیت غذایی جامعه تحت الشعاع قرار گیرد.

وی افزود: این مسئله در صنایع فرآورده های گوشتی منجر به افزایش ۱۰ تا ۲۰ هزار تومانی قیمت این محصولات به ازای هر کیلو شده است.

موسوی با بیان اینکه تامین غذای مردم با حداقل قیمت و حداکثر کیفیت یکی از وظایف دولت به شمار می رود، تصریح کرد: متاسفانه  دولتها در دو دهه گذشته هیچ گاه نتوانستند امنیت غذایی مردم را به نحو مطلوب تامین کنند. به طور مثال یک سال با کمبود سیب زمینی روبرو هستیم سال دیگر با کمبود پیاز، یک سال مشکل شکر و تخم مرغ داریم سال دیگر مشکل گوشت قرمز و سفید.

وی ادامه داد: در حال حاضر در دو مقوله غذا و دارو، رانت های گسترده ای وجود دارد به گونه ای که بر این دو بازار هیچ نظارتی نیست و هر دستگاه و نهادی در زمینه تامین غذا و دارو به صورت خود مختار عمل می کند.

به گفته این فعال بخش خصوصی، برای ایجاد امنیت غذایی در جامعه باید سازمانی مستقل تحت نام سازمان غذا و دارو در کشور تاسیس شود که براساس نیاز فیزیولوژیک انسان ایرانی، شرایط آب و هوایی، فرهنگ مصرف و ارتقای سلامتی آحاد جامعه برنامه ریزی جهت تولید محصولات کشاورزی، دامی و واردات انواع خوراکیها و غذا داشته باشد.

موسوی با اشاره به اینکه در ۱۰ سال گذشته، همزمان با اجرای سیاست های نادرست دولتها، وضعیت تولید غذا در ایران به مرحله هشدار رسیده است، گفت: به طورمثال از ۵ سال پیش به این سو تعداد کارخانجات فرآورده های گوشتی در کشور از ۳۰۰ به ۶۰ واحد کاهش یافته و  این در حالی است که با وجود رشد جمعیت، میانگین مصرف  سالیانه این محصولات به ازای هرفرد تنها ۵ کیلو است.

وی ادامه داد: در حال حاضر میزان تولید انواع فرآورده های گوشتی در ایران ۴۰۰ هزار تن در سال است که این رقم هم به دلیل بالا رفتن هزینه های تولید، هرسال کاهش  و قیمت ها افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: در صورتی که مالیات بر ارزش افزوده از روی  محصولات خوراکی از جمله فرآورده های گوشتی برداشته شود، قیمت ها حداقل ۱۵ درصد ارزانتر می شود.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

658

هوش مصنوعی گوگل معلم زبان انگلیسی می‌شود

گوگل مشغول آزمایش ویژگی است که با کمک هوش مصنوعی مولد به افراد کمک می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *