خانه / استان ها / «صادرات از بازارچه های مرزی» در مسیر ناهمواری

«صادرات از بازارچه های مرزی» در مسیر ناهمواری

به گزارش خبرنگار مهر وطن نیوز ،در روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه سال جاری، بانک مرکزی بخشنامه‌ای صادر می‌کند که بر اساس آن “صادرات از بازارچه‌های مرزی” از شمول انتقال ارز به داخل کشور و عرضه در سامانه نیما معاف می‌شود و بدین ترتیب محصولی مثل سیمان استان کرمان می‌‌تواند به صادرات خود ادامه دهد، اما هفته  آخر شهریور ماه گذشته، گمرک، صدور مجوز صادرات سیمان به کشور پاکستان را منوط به اخذ تعهد محضری مبنی بر انتقال ارز به داخل کشور و عرضه در سامانه نیما می‌داند.
“تحریم‌های داخلی بیش از تحریم‌های خارجی کشور را با مشکل مواجه می‌کند” این جمله را بارها از اقتصاددانان و فعالان اقتصادی شنیده‌ایم اما گویا این تلنگر هرگز به بن‌بست گوش‌های ناشنوا راهی پیدا نمی‌کند. در حالی که این روزها ارزآورترین محصول صادراتی استان کرمان، یعنی پسته، دچار مشکلات عدیده‌ای شده و تولید و صادرات آن به یک دهم میزان سال گذشته کاهش یافته، انتظار می‌رود مسیر را برای صادرات سایر کالاهای استان هموار کنیم، اما از گوشه و کنار هر روز خبر می‌رسد که با دستان مبارک خودمان راه را بر صادرات کالاهایی که این ظرفیت را دارند می‌بندیم.

مدیر عامل سیمان ممتازان در این خصوص می گوید: معمولا اکثر معامله‌گران صادراتی در بازارچه‌های مرزی معاملات خود را مطابق عرف محل و با پول رایج و به صورت پایاپای انجام می‌دهند و دسترسی به ارزهای معتبر ندارند، افزون بر این موضوع، در شرایط تحریمی و با توجه به نبود ساختارهای بانکی و صرافی معتبر و مناسب، امکان انتقال ارز از این طریق غیر ممکن است.

محمد ربانی ادامه داد: همچنین، در سامانه نیما نرخ هر تن سیمان صادراتی که صادرکننده متعهد به عرضه آن در سامانه است، ۳۸ دلار تعیین شده در حالی که نرخ فروش سیمان صادراتی (با توجه به عرضه و تقاضای بازار) با این رقم تفاوت فاحش داشته و بسیار ارزانتر است. وی یادآور شد: توقف صادرات سیمان استان (که متاسفانه این روزها کلید خورده است) در شرایط حساس فعلی، اثرات منفی بر فروش کارخانجات سیمان استان داشته و طبعا به سایر فعالیت های واحد تولیدی منتقل خواهد شد که بسیار نگران کننده است.

نکته قابل توجه در این بین، زمان اجرای بخشنامه است، تصور کنید؛ در حالی که کالا پس از طی یک فرایند طولانی (از مذاکرات بین خریدار و فروشنده و بعضا واسطه! گرفته تا گذراندن امور گمرکی و روال اداری و حمل تا مرز) به مرحله خروج از مرز رسیده که ناگهان متوجه می شوید شب گذشته بخشنامه ای صادر و از فردای آن روز لازم الاجرا است و کالا باید به مبدا بازگردانده شود!

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

658

هوش مصنوعی گوگل معلم زبان انگلیسی می‌شود

گوگل مشغول آزمایش ویژگی است که با کمک هوش مصنوعی مولد به افراد کمک می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *