خانه / برگزیده / شناخت شخصیت های «دشوار» در محیط کار

شناخت شخصیت های «دشوار» در محیط کار


به گزارش خبرنگار مهر وطن نیوز، انسان در زندگی روزمره و در محیط کار خود گاهی با شخصیت هایی روبرو می شود که زودرنج و حساس هستند، حالت تدافعی خصمانه دارند و یا در برخی موارد رفتاری بسیار غیردوستانه از خود نشان می دهند.روانشناسان این افراد را ، شخصیت های «دشوار» یا «مشکل ساز» قلمداد می کنند.آنان معتقدند این نوع شخصیتها در جامعه به وفور دیده می شوند و همواره بر روی کار و زندگی کل افراد اجتماع و روند مثبت و منفی آن تاثیر می گذارند .که با کمی دقت می توان این شخصیتها را در طول روز و در محیط کار خود دید.
شناخت تیپ های شخصیتی متفاوت در محیط کار و زندگی ، شرایط را در برخی موارد برای همنوایی با محیط سخت و آسان می کند.

شخصیت های همه چیزدان: افرادی که فکر می کنند در همه زمینه ها، متخصص هستند و سعی دارند درباره هر موضوعی ابراز عقیده کنند ، اما زمانی که اشتباه می کنند، اشتباه خود را قبول ندارند حتی حالت تدافعی به خود می گیرند و بر اشتباه خود اصرار می ورزند. از خصوصیات دیگر این افراد، تکبر و پرافاده بودن است.
شخصیت های منفعل: شخصیت های منفعل، چهره ای سرد و بی احساس دارند، به دیگران با بی تفاوتی نگاه می کنند و نگاه های خیره دارند، از اختلاف نظر و مناقشه یا چالش، به هر قیمتی که شده، اجتناب می کنند و دوست ندارند عقیده و نظر خود را ابراز کنند.
شخصیت های مستبد: شخصیت های مستبد، قلدری می کنند، حتی اگر لازم باشد، با چرب زبانی دیگران را وادر به کارهایی می کنند که ممکن است در نهایت به سود آنان تمام شود. شخصیت های مستبد به سادگی به دیگران توهین می کنند و زمانی که از دیگران انتقاد می کنند، انتقادشان همراه با قساوت و بی رحمی است. پرتوقع بودن نیز از خصوصیات دیگر این افراد است.
شخصیت های بله گو: شخصیت های بله گو، در مقابل هر درخواستی، پاسخ بله می دهند و با هر پیشنهادی موافق هستند. این افراد قول انجام دادن هر کاری را می دهند، اما به ندرت به قولی که داده اند، عمل می کنند.
شخصیت های نه گو: در مقابل شخصیت های بله گو، شخصیت های نه گو قرار می گیرد که در مقابل هر درخواستی پاسخ نه از آنها شنیده می شود. آنها منفی باف و بدبین هستند و کمتر از خود انعطاف نشان می دهند و وجود این نوع شخصیت در یک کلام، مانع از پیشرفت کارها می شود.
شخصیت های شاکی: افرادی هستند که به قول معروف از زمین و زمان شکایت می کنند و در مقابل، برای تغییر اوضاع و احوال در جهت صحیح، اقدامی انجام نمی دهند. افرادی که دارای این شخصیت هستند، همیشه منفی گرا بوده و عیب جویی می کنند و با این کار خود، دیگران را از خود می رنجانند.
شخصیت های حسود: این افراد، تاب تحمل رشد و پیشرفت هیچکس را ندارند و اگر متوجه شوند یکی از دوستان و یا همکاران آنها مورد توجه قرار گرفته است، به روش مستقیم یا غیرمستقیم می کوشند وی را در نزد دیگران حقیر نمایند. همچنین این افراد سعی می کنند به گونه ای رفتار کنند که هرگز کسی متوجه حسد و گاه کینه ورزی آنان نشود.
بنابراین،بهتر است در برخورد با شخصیتهای دشوار در زندگی روزمره و محل کار تدابیری همچون صریح سخن گفتن ! اجتناب از حالت دفاعی ! صمیمت دربرخورد، برخوردی مرتبط با رفتار شغلی و سنجیده عمل کردن را انجام داد تا همواره کارها و روند زندگی با آرامش بیشتری پیش رود.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

658

هوش مصنوعی گوگل معلم زبان انگلیسی می‌شود

گوگل مشغول آزمایش ویژگی است که با کمک هوش مصنوعی مولد به افراد کمک می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *