خانه / برگزیده / زنگ خطر جهانی مصرف «الکل»

زنگ خطر جهانی مصرف «الکل»

به گزارش مهر وطن نیوز و بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت ، سالانه بیش از سه میلیون نفر بر اثر مصرف نوشیدنی‌های الکلی جان خود را از دست می‌دهند و هزینه‌های گزاف بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی را به جامعه تحمیل می‌کنند.

بر اساس تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است، مصرف الکل در میان جوانان تاثیرات مخرب‌تری دارد و موجب مرگ زودرس میان آنها می‌شود.

در سطح جهان حدود ۲۳۷ میلیون مرد و ۴۶ میلیون زن به اختلال مصرف الکل دچار هستند که بیشترین میزان مصرف آن در میان مردان و زنان دو منطقه اروپا و آمریکا گزارش شده‌ است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که طی ۱۰ سال آینده مصرف جهانی الکل بخصوص در آسیای جنوب شرقی، منطقه وسترن پاسیفیک و منطقه آمریکا افزایش پیدا می‌کند.

تمامی کشورها با اتخاذ سیاست‌ها و برنامه های مختلف همچون وضع مالیات برای مصرف الکل، ممنوعیت یا محدود کردن مصرف الکل و محدود کردن دسترسی به مواد الکلی تلاش می‌کنند از هزینه‌های آن بر جامعه و سلامت عمومی بکاهند.

دستورالعمل انجمن روان‌پزشکی آمریکا برای اختلال مصرف الکل

اخیرا انجمن روان‌پزشکی آمریکا (APA) دستورالعمل جدیدی را در رابطه با درمان اختلال مصرف الکل منتشر کرده‌ است. این دستورالعمل مبتنی بر دلایل و مستنداتی است که با هدف افزایش دانش و آگاهی از این اختلال و استفاده صحیح از روش‌های درمانی و داروهای اثربخش تدوین شده‌ است.

انجمن روان‌پزشکی آمریکا در دستورالعمل جدید مصرف دارو را برای درمان افرادی که به اختلال خفیف تا شدید مصرف الکل دچار هستند در شرایطی خاص توصیه می‌کند که به طور مثال می‌توان به مواردی اشاره کرد که روش‌های غیر دارویی از اثربخشی لازم برخوردار نیستند.

در این دستورالعمل به روش‌های روان درمانی مبتنی بر مستندات و شواهد نیز اشاره شده که “رفتار درمانی شناختی” و شیوه درمانی “تقویت انگیزشی” از جمله راهکارهایی هستند که نقش مهمی در درمان این اختلال دارند. علاوه بر این حضور در گروه های حمایتی و همیار برای افراد مبتلا توصیه می‌شود.

پروتکل کنترل اختلال مصرف و اعتیاد به الکل در ایالات متحده

در پروتکل روش درمان همراه با دارو (MAT) تجویز دارو در کنار مشاوره و رفتار درمانی به کار گرفته می‌شود. این روش به افراد مصرف کننده الکل در موارد زیر کمک می‌کند:

– بازیابی وضعیت پایدار ذهنی

– کمک به خودداری از فکر کردن به مصرف الکل

– کمک به مقابله با میل به مصرف الکل

– تمرکز بر تغییرات سبک زندگی که به بازگشت به زندگی سالم کمک می‌کند

همچنین حمایت‌های روانی اجتماعی در بهبود اعتیاد به الکل حائز اهمیت و شامل موارد زیر است:

– کمک به ترغیب بیمار در پیگیری درمان

– پیشنهاد راهکارهایی برای مقابله با میل به مصرف مواد

– آموزش راه‌هایی برای خودداری از مصرف مواد

– کمک به فراگیری بهبود مهارت‌های ارتباط اجتماعی

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

658

هوش مصنوعی گوگل معلم زبان انگلیسی می‌شود

گوگل مشغول آزمایش ویژگی است که با کمک هوش مصنوعی مولد به افراد کمک می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *