خانه / برگزیده / زنانی که فصل به فصل فرسوده تر می شوند

زنانی که فصل به فصل فرسوده تر می شوند

زیر تیغ آفتاب، در سرما، در باران، ایستاده تا زانو در آب، با کمرهایی خم شده، در جنگ با حشرات، خزندگان و گیاهان تیغدار و صد ها خطری که جسم را تهدید می کند، زنان در پنبه زارها، شالیزارها، مزارع نیشکر و چای، باغ های میوه، کشت زیره ،کنجد و یا در نیزارهای مناطق جنوبی، آنهم با کمترین توقع بی آن که در ازای فرسودگی جسم و روح، مورد حمایت قانون قرار بگیرند.
بیشتر کارگران فصلی کارهایی انجام می دهند که مصداق مشاغل سخت و زیان آور است، اما هیچ گاه این عنوان به کار آنها اطلاق نمی شود.

این زنها، همه جا هستند. در شهرها، روستاها و از همه مهمتر در آمارها. اما کمتر به حساب  می آیند.

زنها علاوه بر کارهای یدی، مادرند،همسرند،خواهرند و دخترند. ولی کمتر به چشم می آیند.زنان همچون مردان به عنوان کارگران فصلی برای بدست آوردن درآمدی نه چندان راضی کننده! مثل مردان حتی ترک دیار می کنند اما هیچ وقت مثل کارگران فصلی دیده نمی شوند.

آمارها درباره این که در کشور چه تعداد زن کارگر فصلی وجود دارد، موجود نیست. فقط آماری وجود دارد که متعلق به سرشماری سال ۹۰ است و نشان می دهد ۱۲ درصد از ۲۱ میلیون و ۱۱۰ هزار خانوار ایرانی را زنان اداره می کنند.
اینها زنان سرپرست خانوارند که به اذعان آمارها فقط ۱۸ درصد از آنها موفق به پیدا کردن شغل شده اند؛ زنانی که بعید نیست بین آنها کارگران فصلی نیز وجود داشته باشد.

قامت هایی که می شکند!
آمارها نشان می دهد ۸۲ درصد از زنان سرپرست خانوار بیکارند، یعنی این تعداد زن در کشور شغل دائم ندارند؛ زنانی که اگر به کمک خواهی از اطرافیان متوسل نشوند، حتما زنانی هستند که به کارهای موقتی دل می بندند و به امید رسیدن فصولی که در آن کاری برای انجام است، می نشینند.
مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان چندی پیش اعلام کرد ۶۰ درصد از بار کشاورزی این استان بر دوش زنان کشاورز بوده و بدیهی است کشاورزی شغلی موقتی و فصلی است. در استان های دیگر نیز گرچه آماری ارائه نشده، اما وضع به همین شکل است.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

658

هوش مصنوعی گوگل معلم زبان انگلیسی می‌شود

گوگل مشغول آزمایش ویژگی است که با کمک هوش مصنوعی مولد به افراد کمک می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *