خانه / برگزیده / خداحافظی شیر از سفره های ایرانی

خداحافظی شیر از سفره های ایرانی

شیر سالهاست معجون سلامت شناخته می شود ولی اکنون این مایع سلامت بخش به علت گرانی روزانه از سفره خانواده های ایرانی پر می کشد.

به گزارش مهر وطن نیوز، افزایش قیمت شیر، توانایی اقتصادی خانوارهای متوسط و ضعیف را تحت تاثیر قرار داده است و این مایع که نقش مهمی در حفظ سلامت انسان ها دارد، کمتر مصرف می شود.
بررسی وضعیت قیمت لبنیات طی روزهای گذشته نشان می‌دهد که قیمت انواع محصولات لبنی به ویژه شیر که نرخ مصوب دارد طی هفته‌های قبل با افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی مواجه شده است،
به گفته متخصصان تغذیه، افراد باید در روز بین ۳ تا ۴ واحد (۲۵۰ سی سی) شیر مصرف کنند که با احتساب حدود یک لیتر در روز باید معادل ۳۶۰ لیتر در سال شیر و لبنیات مصرف کنند.
کارشناسان بر این باورند که پروتئین موجود در شیر منبع مهم و غیر قابل جایگزینی است در تامین پروتئین روزانه هر فرد لازم است. به طوری که نیم لیتر شیر تا ۲۵ درصد از نیاز روزانه افراد بالغ را به پروتئین تامین می‌کند و حاوی مقادیر قابل توجهی از تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن است.
مصرف ۲ تا ۳ واحد شیر یا فرآورده‌های آن حدود ۱۰۰درصد از تمام نیازهای بزرگسالان به کلسیم را برآورده می‌کند و دریافت کافی کلسیم در برنامه غذایی روزانه برای پیشگیری از پوکی استخوان ضروری است.

بررسی ها نشان می دهد، سرانه مصرف شیر هر ایرانی به طور متوسط کمتر از ۹۰ لیتر در سال است، در حالی که سرانه مصرف جهانی آن حدود ۱۹۰ لیتر است و هر اروپایی سالانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ لیتر شیر می نوشد و همین است که بسیاری از شاخص های سلامت آنان از جمله میانگین امید به زندگی و بیماری های غیر واگیر از جمله پوکی استخوان در بین آنان کمتر است و سالمندان سالمتری دارند.
علیرضا رئیسی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این باره می گوید: یکی از بحثهای اصلی ما در حوزه بهداشت مردم افزایش سرانه مصرف شیر است به طوری که سعی داریم امسال با توجه به نوسانات قیمت شیر، مانند سال های گذشته این نوشیدنی را به صورت رایگان در مدارس میان دانش آموزان توزیع کنیم البته هنوز زمان آن مشخص نیست.
وی ادامه می دهد: گران شدن شیر، باعث می شود مردم کمتر آن را خریداری و مصرف کنند که در این صورت سلامت آنها به ویژه کودکان، نوجوانان و سالمندان به خطر می افتد.
رئیسی، اختلال در رشد کودکان، افزایش پوکی استخوان در زنان، بروز مشکلات عدیده در مادران شیرده و سایر بیماری ها را از تبعات گران شدن شیر و عدم مصرف آن عنوان کرد. وی تاکید می کند: دولت باید تمهیداتی را در زمینه قدرت خرید مردم برای مصرف شیر بیاندیشد زیرا در غیر این صورت دهک های پایین اقتصادی ضرر می کنند و نمی توانند شیر را در سفر غذایی خود نگهدارند.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

658

هوش مصنوعی گوگل معلم زبان انگلیسی می‌شود

گوگل مشغول آزمایش ویژگی است که با کمک هوش مصنوعی مولد به افراد کمک می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *