خانه / برگزیده / تهران و اسلام آباد تفاهمنامه حمل و نقل بین المللی امضاء کردند

تهران و اسلام آباد تفاهمنامه حمل و نقل بین المللی امضاء کردند

به گزارش مهر وطن نیوز و به نقل از چهارشنبه تارنمای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، در این مذاکرات به تردد بیش از ۶۰ هزار کامیون و ۳۰۰ هزار مسافر بین ایران و پاکستان اشاره شده و بر ادامه روند رو به‌ رشد همکاری حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای بین ۲ کشور برای پشتیبانی از رشد اقتصادی پایدار تاکید شد.
همچنین با توجه به هدف‌گذاری افزایش مبادلات از یک میلیارد به پنج میلیارد دلار، ۲ طرف بر تعهد خود برای پیگیری تصمیم های نهمین نشست کارگروه مشترک بین ایران و پاکستان تاکید کردند.
این نشست بیست و چهارم دی‌ ماه سال ۱۳۹۵ در اسلام‌آباد برگزار شده بود.
رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ‌‌و نقل بین ‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای که ریاست هیات ایرانی را برعهده داشت، به اقدام های طرف پاکستانی از جمله ایجاد مستحدثات جدید در مرز تفتان اشاره و بر ضرورت عملیاتی شدن معاهدات «تیر» (سند گمرکی برای ترانزیت بین‌المللی کالا) و کنوانسیون بین المللی حمل کالا (سی.ام.آر) تاکید کرد.
با امضای تفاهمنامه‌ ای سه‌جانبه، امور «کارنه تیر» اتاق ایران، اتاق بازرگانی پاکستان و اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای (ایرو) در اجرای پروژه عملیات حمل‌ و نقل بین ‌المللی جاده‌ای تحت رویه تیر بین ایران و پاکستان همکاری می‌کنند.
این تفاهمنامه آبان ماه سال ۱۳۹۶ امضا شد.
کارنه تیر یک سند گمرکی است که برای ترانزیت بین‌المللی کالا در کشور مبدا صادر می‌شود و به‌موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده‌ای به‌طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می‌کند و تا مقصد، از انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها معاف است.

** دستاوردهای مشترک حمل و نقلی

دبیر مشترک ارشد وزارت ارتباطات و رئیس هیات پاکستانی نیز به قابلیت های ایران مانند دسترسی به بازارهای ۶ کشور آسیای مرکزی و علاقه بازرگانان و فعالان بخش حمل و نقل پاکستان به همکاری با شرکای ایرانی اشاره کرد و گفت: به طور تقریبی همه تشریفات دسترسی ایستگاهی «تیر» تکمیل شده است و اجرای آن از اردیبهشت ۱۳۹۸ (آوریل ۲۰۱۹) انتظار می‌رود.
اصغر الطاف یادآوری کرد: نخستین عملیات ورودی تحت رویه تیر در تیر ۱۳۹۷ (جولای ۲۰۱۸) از زاهدان به پاکستان آغاز و در کویته پایان یافت و نخستین تردد خروجی تحت رویه تیر به افغانستان در آبان‌ امسال (اکتبر ۲۰۱۸) از کراچی به کابل انجام شد.
این مقام پاکستانی همچنین گفت: تشریفات الحاق به کنوانسیون بین المللی حمل کالا (سی.ام.آر) در دست تکمیل بوده و امید است در سه ‌ماهه نخست ۲۰۱۹ میلادی به نتیجه رسد.
راهنامه کامیون (سی.ام.آر) سندی است که برای حمل کالا با کامیون مورد استفاده قرار گرفته و ویژه متصدیان حمل است. این سند با مقررات بین‌المللی حمل کالا از طریق جاده صادر می شود و حدود مسوولیت‌های متصدیان حمل و نقل جاده‌ای را مشخص می کند.
اتصال راه‌آهن میرجاوه به خط ریلی کشور و نوسازی این ناوگان بر اساس استانداردهای روز می‌تواند نقطه عطفی برای افزایش ترانزیت بار بین دو کشور تلقی شود.
رئیس هیات ایرانی بر ضرورت انطباق الزام های ابعاد و اوزان وسایل نقلیه باربری و مسافربری با مقررات داخلی تاکید کرد و هیات پاکستانی، با اعلام وصول آن در ابتدای سال، بر ارسال نسخ متناظر قول مساعد داد.
این گزارش حاکی است هیات ایرانی بر ضرورت به حداقل‌ رسانی تاخیر ترخیص کالا در مرزها تاکید کرد که مقرر شد هرگاه واردکننده قادر به ترخیص کالاهای گمرکی به‌منظور استفاده خود در زمان غیرفعال بودن کامیونها نباشد، ضروری است اداره گمرک به تخلیه کالاهای طرف دیگر در انبارهای تحت کلید، مساعدت کند.
همچنین در این نشست، نماینده گمرک ایران بر ضرورت اجرای پروتکل تبادل اطلاعات الکترونیکی و روزآمدسازی آن براساس الگوهای بین‌المللی اشاره کرد و از مقامات گمرک پاکستان برای آشنایی با سامانه‌های فعال دعوت کرد.
۲ طرف توافق کردند هزینه‌های دریافتی در پایانه‌های مرزی را به یکدیگر اعلام کنند و هرگونه تغییر در برنامه‌های مرزها را حداقل از ۲ هفته قبل، به اطلاع طرف مقابل برسانند.
همچنین ۲ طرف در ارتباط با ضرورت تامین امنیت تردد وسایل نقلیه مسافربری ایرانی در قلمرو پاکستان همچنین ملاحظات تردد اتوبوس های پاکستانی حامل زائران به مشهد، قم و تهران، مذاکره کردند.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

658

هوش مصنوعی گوگل معلم زبان انگلیسی می‌شود

گوگل مشغول آزمایش ویژگی است که با کمک هوش مصنوعی مولد به افراد کمک می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *