خانه / برگزیده / تراز تجاری کشور مثبت ۹۴۰ میلیون دلار شد

تراز تجاری کشور مثبت ۹۴۰ میلیون دلار شد

به گزارش مهر وطن نیوز،معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تراز تجاری کشور در حالی طی نیمه نخست امسال به مثبت ۹۴۰ میلیون دلار رسید که در مدت مشابه پارسال منفی ۴٫۵ میلیارد دلار سال بود. مجتبی خسروتاج روز سه شنبه در نشست خبری که به مناسبت روز ملی صادرات برگزار شد، افزود: در ۶ ماه نخست امسال بیش از ۲۳ میلیارد دلار کالا صادر شد که این رقم نسبت به دوره زمانی مشابه پارسال که ۲۰٫۴ میلیارد دلار بود، حدود ۱۳ درصد افزایش داشت.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: در ۶ ماه نخست امسال ۲۲ میلیارد و ۱۸۲ میلیون دلار کالا نیز وارد کشور شد که در مقایسه با پارسال که ۲۵ میلیارد دلار بود، سه میلیارد دلار کاهش داشته است.
وی افزود: با توجه به این افزایش صادرات و کاهش واردات، تراز تجاری ما از منفی ۴٫۵ میلیارد دلار در نیمه نخست سال گذشته به ۹۴۰ میلیون دلار مثبت رسیده است.
خسروتاج عراق را یکی از مهمترین بازارهای صادر آتی ذکر کرد و گفت: در ۶ ماهه نخست امسال صادرات ما به عراق ۴۵ درصد افزایش یافت و به ۴٫۵ میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این عدد به ۹ میلیارد دلار برسد.

** عرضه ۶٫۷ میلیارد دلار به سامانه نیما

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص تعهدات ارزی صادرات که بر اساس آن صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند، گفت: از ۲۲فروردین ماه تا امروز ۵٫۹ میلیارد یورو معادل ۶٫۷ ارز حاصل از صادرات غیر نفتی در سامانه نیما عرضه شده است که ۴٫۹ میلیارد یورو از این رقم به وارد کنندگان گروه دوم کالایی عرضه شده است.
خسروتاج اضافه کرد: در بازگشت ارزهای صادراتی در بعضی از زمینه‌ها مانند پتروشیمی‌ها کوتاهی‌های اتفاق افتاده و صادرکنندگان پا به پای دولت نیامده اند.
خسروتاج گفت: در مصوبات قبلی یعنی قبل از تعهد ارزی، تمرکز بیشتر روی صنایع بزرگ مثل فولاد و پتروشیمی ها بود و با محاسباتی که ما انجام داده ایم ماهانه ۱٫۱ میلیارد دلار پتروشیمی‌ها و ۴۰۰ میلیون دلار فولاد، فلزات رنگین و اقلام معدنی باید به کشور برگرداند.
وی اظهار داشت: بنابراین، ماهانه ۱٫۱ میلیارد دلار باید وارد کشور می‌شد و در مجموع هفت میلیارد دلار به سامانه نیما تحویل داده می‌شد اما این رقم اکنون به ۶٫۷ میلیارد دلار رسیده است.
وی اضافه کرد: البته بخشی از ارزهای صادراتی برای تامین نیاز واردات هزینه شده است.
معاون صادراتی وزیر صنعت در مورد زمان بازگشت ارزهای حاصل از صادرات نیز گفت: هم اکنون صادرکنندگان موظف هستند ارز حاصل از صادرات را ظرف سه ماه به کشور بازگردانند اما برای فرش این زمان به ۹ ماه افزایش پیدا کرده است.
وی در مورد اظهار نظر برخی فعالان اقتصادی مبنی بر اینکه تعهد ارزی، میزان صادرات به عراق و افغانستان را کاهش می‌دهد، گفت: بر اساس مذاکراتی که با صرافی های این دو کشور داشته‌ایم، آنها معتقدند منعی برای تبدیل ارز ملی خود و انتقال به برخی کشورها مانند امارات وجود ندارد.
خسروتاج می گوید: علاوه بر این، راه های دیگری هم برای بازگشت ارز حاصل از صادرات وجود دارد؛ صادرکنندگان می توانند پروانه صادراتی خود را به واردکننده واگذار کنند یا اینکه خودشان از محل ارز حاصل از صادرات بخشی از نیازهای کشور را تامین کنند.
خسروتاج با تاکید بر اینکه امسال حدود ۱۲٫۵ میلیون دلار به افغانستان و عراق صادرات خواهیم داشت، گفت: ارز حاصل از صادرات به این کشورها هم باید به تأمین نیازهای ارزی کشور کمک کند.

**رقابت ۵۰۹ شرکت در روز ملی صادرات

معاون صادراتی وزیر صنعت معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری بزرگداشت روز ملی صادرات اشاره کرد و گفت: امسال بیست و دومین همایش روز ملی صادرات ۲۹ مهر ماه در سالن همایش های صدا و سیما برگزار خواهد شد.
رئیس کل سازمان توسعه و تجارت ایران افزود: برای شرکت در روز ملی صادرات امسال ۳۰۰ شرکت در بخش صنعت و معدن،۱۵۳ شرکت در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی ، ۴۳ شرکت در بخش خدمات و ۱۴ شرکت در بخش بازرگانی مشارکت کرده اند و متقاضی شرکت در این رقابت شده اند.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

658

هوش مصنوعی گوگل معلم زبان انگلیسی می‌شود

گوگل مشغول آزمایش ویژگی است که با کمک هوش مصنوعی مولد به افراد کمک می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *