خانه / برگزیده / تاکید بشار اسد بر ضرورت حذف دلار از معادلات جهانی
47

تاکید بشار اسد بر ضرورت حذف دلار از معادلات جهانی

رئیس جمهور سوریه در دیدار با نخست وزیر چین بر ضرورت حذف دلار از معادلات جهانی تاکید کرد.

به گزارش مهروطن نیوز به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در جریان سفر به چین و دیدار با «لی چیانگ» نخست وزیر این کشور در پکن تاکید کرد که روابط دوستی میان دو کشور بر پایه ریشه‌های تاریخی و مبانی ثابت مشترک بنا شده است و از طریق همین مبانی می‌توان به سمت آینده حرکت کرد.

وی در ادامه افزود: روابط میان سوریه و چین می‌تواند از طریق سه طرحی که رئیس جمهور چین برای گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و سرمایه گذاری در چارچوب پروژه کمربند و جاده ارائه داده بیش از پیش توسعه پیدا کند.

اسد اضافه کرد: اکثر کشورهای جهان تمایل دارند که ارز داخلی چین (یوان) تبدیل به یک ارز بین المللی شود به ویژه آنکه کشورهای غربی از دلار به عنوان سلاح علیه دیگر کشورهای جهان استفاده می‌کنند.

وی از دولت چین به دلیل حمایت از سوریه در جنگ علیه تروریسم و کمک رسانی به این کشور در جریان زلزله اخیر قدردانی کرد.

نخست وزیر چین نیز در این دیدار تصریح کرد: گذر زمان نشان داد که سوریه و چین ۲ کشور دوست هستند. امروزه جهان به طور کلی از ساحل امنیت و ثبات دور شده است و در این دوره حساس به همکاری‌ها و هماهنگی‌های بیشتری در راستای منافع مشترک سوریه و چین نیاز داریم. حمایت‌های چین از سوریه برای تحقق توسعه مشترک میان دو کشور ادامه داشته و پایدار است.

وی اضافه کرد: روند توسعه و عمران در سوریه با مشکل تحریم‌ها رو به رو است به همین دلیل چین خواهان آن است که از فرصت پیش آمده برای اعلام روابط راهبردی در جریان دیدار رؤسای جمهور دو کشور با هدف حمایت بیشتر از دمشق و استفاده از موقعیت جغرافیایی سوریه برای تحقق فرصت‌های عمرانی استفاده شود. چین از اینکه سوریه تبدیل به شریکی در طرح کمربند و جاده شود استقبال می‌کند.

لازم به ذکر است که بشار اسد رئیس جمهور سوریه روز پنجشنبه در سفری رسمی وارد کشور چین شد. این نخستین سفر رئیس جمهور سوریه به چین بعد از گذشت نزدیک به ۲ دهه به شمار می‌رود.

وی همچنین با شیء جینپینگ رئیس جمهور چین در هانگژو دیدار و گفتگو کرد. شیء جینپینگ رئیس جمهور چین در این نشست اعلام کرد که دو کشور به دنبال اعلام برقراری روابط شراکت راهبردی میان خود هستند.

رئیس جمهور چین در جریان این دیدار گفت: پکن آماده توسعه همکاری با سوریه و دفاع مشترک از عدالت بین المللی در سایه شرایط بی ثباتی است. سوریه در زمره اولین کشورهایی بوده که با چین جدید روابط برقرار کرده است. روابط سوریه و چین در برابر تغییرات اوضاع بین المللی ظرف ۶۷ سال پایدار بوده و همچنان دوستی قوی میان دو کشور با وجود گذشت زمان برقرار است. روابط مشارکت راهبردی با سوریه نقطه عطف مهمی در تاریخ روابط دوجانبه در مواجهه با شرایط بی ثبات بین المللی خواهد بود.

اسد نیز تاکید کرد: این سفر از حیث زمان و شرایط مهم است. این دیدار در زمان و شرایط خود حائز اهمیت است، زیرا امروز جهانی چند قطبی در حال شکل گیری است که تعادل و ثبات را به جهان باز می‌گرداند و وظیفه همه ماست که از این لحظه به خاطر آینده‌ای روشن و امیدوار کننده استفاده کنیم.

رؤسای جمهوری چین و سوریه در این دیدار توافقنامه همکاری راهبردی به امضا رساندند.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

658

هوش مصنوعی گوگل معلم زبان انگلیسی می‌شود

گوگل مشغول آزمایش ویژگی است که با کمک هوش مصنوعی مولد به افراد کمک می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *