خانه / برگزیده / اژه ای؛ تحول در دستگاه قضایی با نظارت و قضاوت مطلوب امکانپذیر است
قضاوت مطلوب در دستگاه قضا

اژه ای؛ تحول در دستگاه قضایی با نظارت و قضاوت مطلوب امکانپذیر است

قضاوت مطلوب در دستگاه قضا

به گزارش مهروطن نیوز و به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز یکشنبه در مراسم تودیع و معارفه روسای دانشگاه علوم قضایی و پژوهشگاه قوه قضائیه اظهار داشت: قوه قضائیه یکی از سه قوای نظام جمهوری اسلامی ایران است و می خواهد تضمین کننده سلامت و ارتقای نظام باشد. این قوه وظیفه نظارت بر همه دستگاه های اجرایی را دارد تا قوانین مجلس به درستی اجرا شوند و همه مجریان صحیح و در راستای این نظام حرکت کنند و لغزش پیدا نکنند.

اژه ای تاکید کرد: همچنین دومین وظیفه قوه قضائیه تحقق عدالت و گسترش آن در کل جامعه به وجه احسن است. اگر این دو وظیفه را قوه قضائیه بخواهد انجام دهد، نیازمند سرمایه اصلی بوده که همان نیروی انسانی است که این نیرو می تواند برنامه بسازد و بهترین بهره را از بودجه بگیرد.

تاکید بر تربیت نیروی انسانی عالم و متعهد

وی با طرح این سوال که کدام نیروی انسانی می تواند هدف قضایی نظام را پیاده کند، گفت: آن نیرویی است که متعهد، عالم، کارشناس خیرخواه و آینده نگر باشد.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: کسی می تواند حق را جایگزین باطل کند که عالم و پرهیزگار باشد و نسبت به خانواده و احزاب و گروه ها بی طرف باشد و هوای نفس، تهدیدها، تطمیع ها و تشکیلات نباید بر کارش اثر بگذارد.

وی تصریح کرد: دو مرکز دانشگاه علوم قضایی و پژوهشگاه قوه قضائیه می خواهند چنین افرادی را تربیت کنند و اگر کار خود را به خوبی انجام دهند، هم مدیر و هم قاضی متعهد و خوش فهم و جامع نگر خواهیم داشت و نظارت قوه قضائیه را بهتر خواهد کرد و این موضوعی است که به شدت به آن نیاز داریم.

استفاده از ۴۰ سال اندوخته انقلاب در برنامه ریزی ها

محسنی اژه ای گفت: هنوز ما بسیار به تعالیم و ارتقا نیاز داریم و باید در گام دوم انقلاب از اندوخته های گذشته برای حرکت جهشی استفاده کنیم. ۴۰ سال تجربه داریم و باید آنها را به کار بگیریم.

وی افزود: از لحاظ علمی پیشرفت کرده ایم ولی در بسیاری مسائل عقب هستیم و دشمنان هم حرکت می کنند و اگر با سرعت معمولی پیش برویم، به آنها نمی رسیم در حالی که می توانیم به آنها برسیم و جلو هم بزنیم و این امر در پژوهشگاه شدنی است.

معاون اول قوه قضائیه اظهار کرد: شاید در زمینه کادرسازی به صورت کلاسیک کم کار کردیم، البته انقلاب مدیران توانمند تولید کرد ولی این محصول میدانی بود نه کلاسیک. باید نیروهای جوان و مدیر تربیت کنیم چراکه از این ماجرا سرعتمان بالا می رود.

محستی اژه ای افزود: هر جا از مبانی وحی، فقه آموزه های اسلام استفاده کردیم، پیشرفت های قابل توجهی داشتیم و اقدامات پربرکت بوده ولی هر کجا از ترجمه دیگران استفاده کردیم، موفق نبوده و در بخش مسیرها حتی به انحراف رفته ایم.

 

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

658

هوش مصنوعی گوگل معلم زبان انگلیسی می‌شود

گوگل مشغول آزمایش ویژگی است که با کمک هوش مصنوعی مولد به افراد کمک می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *