خانه / بانک و بیمه / آب حیاتی که آب رفت!/ داروخانه گردی برای گرفتن دارو
سهمیه دارویی بیماران خاص

آب حیاتی که آب رفت!/ داروخانه گردی برای گرفتن دارو

سهمیه دارویی بیماران خاص

به گزارش خبرنگار مهروطن نیوز، با وجود اینکه «وزیر بهداشت» از کاهش  مشکلات دارویی کشور نسبت به سال گذشته علی‌رغم تحریم‌ها خبر داده بود، اما در عین حال با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا اظهار داشته که ادعای آمریکایی ها مبنی بر تحریم نکردن دارو و تجهیزات نیز یک دروغ بزرگ است…

 با وجود وعده وزیر بهداشت و تحریم های ظالمانه، گزارش‌های مردمی نشان می‌دهند که برخی بیماران خاص، هنگام مراجعه به داروخانه‌ها با مشکل تامین دارو مواجه و یا از سهم داروی هفتگی و ماهانه آنها کاسته شده است. این درحالیست که دوز مصرفی این بیماران ثابت بوده و نباید هیچ تغییری در آن داده شود.

یکی از بیماران پیوند کلیه در گفتگو با خبرنگار مهر وطن افزود: به تعدادی زیادی از داروخانه‌ها از جمله زیرمجموعه‌های هلال احمرمراجعه کرده ام ، که متصدیان از دادن دوزهای همیشگی داروی «ساندیمون» به من خودداری کرده اند و دلیل این امر را کم بودن سهمیه دارویی دانسته اند و وقتی برای مطالبه بیشتر پیگیر شدم کارشناسان سازمان غذا و دارو این پاسخ را داده اند که؛ تمامی داروخانه‌های کشور از داروی کافی برای تامین بیماران برخوردارند و ممکن است سازمان‌های بیمه‌گر این میزان از دوز مصرفی را در این مقطع تایید نکرده باشند. لذا این موضوع ربطی به سازمان غذا و دارو نداشته و باید برای پیگیری مشکلتان به سازمان بیمه‌گر خود مراجعه کنید.

آب حیاتی که آب رفت!

یکی از بیماران دیابتی که طی روزهای اخیر برای تامین داروی «انسولین قلمی» به داروخانه‌های زیادی مراجعه کرده بود، گفت: با مراجعه به چند داروخانه متوجه شدم که متاسفانه سهمیه انسولین‌های «لنتوس» و «نووراپید» که در ماه‌های گذشته برای هرکدام ۷ عدد بوده، به ۴عدد کاهش پیدا کرده.

این بیمار دیابتی افزود: با پرس و جوی فراوان از چندین داروخانه‌، متوجه شدم که تأمین اجتماعی این سهمیه را کم کرده است.

حال سوال اینجاست که چرا بیمه تامین اجتماعی سهمیه انسولین قلمی را از ۷ به ۴ قلم  برای بیماران دیابتی کاهش داده  است؟ مسئولین سازمان تامین اجتماعی معتقدند از دو سال گذشته تاکنون، داروی بیمار خاصی از تعهدات این سازمان خارج نشده و در مقابل تعهدات دارویی خود در برابر بیماران کوشش کرده اند سهم پرداخت بیمه شدگان تغییری نکند.

بر اساس این گزارش، برای اطلاع از کاهش سهمیه داروی بیماران خاص و صحت این موضوع به چند داروخانه مراجعه کرده و با ارائه دفترچه بیمه تامین اجتماعی به وضوح شاهد کاهش سهمیه داروی بیماران خاص بوده ایم. سازمان های بیمه گر، افزایش ده برابری میزان مصرف انسولین در کشور طی سالیان  گذشته را امری تاثیر گذار بر روی سهمیه دارویی بیماران دیابتی می دانند . این در حالی است که انسولین قلمی که از سال ۹۲ جزو تعهد سازمان‌های بیمه‌گر قرار گرفت، نحوه تجویز و میزان مصرف انسولین در کشور را متحول کرد. در این بازه، میزان مصرف داروی انسولین در بیمه‌ها به صورت فزاینده‌ای رشد کرد. به نحوی که در سال ۹۲، ۴۵ میلیارد تومان در سال پول انسولین پرداخت شده اما در سال ۹۵ این رقم به ۴۵۰ میلیارد تومان رسیده که ۱۰ برابر افزایش را در بازه‌ای ۳ ساله نشان می‌دهد.

اما نکته قابل تامل اینجاست که سهم مشترک سازمان‌های بیمه‌گر و «وزارت بهداشت» در سردرگم کردن بیماران خاص به چه میزان است؟ در حالی که سازمان‌های بیمه‌گر، کم‌شدن سهمیه داروی بیماران خاص و دیابتی را تکذیب می‌کنند، هنوز مشخص نیست چه نهاد و سازمانی در پاسخگویی به این موضوع، خود را «مسئول» می‌داند؟

با توجه به اینکه داروخانه‌ها، فایل‌های حاوی نسخ بیمه‌ای بیماران را برای انواع سازمانهای بیمه‌گر ارسال می‌کنند، به نظر می‌رسد که سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت بهداشت و درمان مشترکاً در سردرگم کردن بیماران خاص، نقشی پررنگتر از گذشته ایفا می‌کنند. از این رو، انتظار می رود اگر تغییر رویه‌ای در نحوه تأمین داروی بیماران خاص صورت گرفته، سریع و شفاف اطلاع رسانی شود تا بیماران بیشتر از رنج ناشی از بیماری خود، رنج دیگری برای یافتن آب حیات خود نداشته باشند.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

658

هوش مصنوعی گوگل معلم زبان انگلیسی می‌شود

گوگل مشغول آزمایش ویژگی است که با کمک هوش مصنوعی مولد به افراد کمک می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *