فردا دیر است

حمل و نقل عمومی

افزایش روند مصرف سوخت در کشور بستگی به عوامل متعدد دارد که در راًس آن شاخص حمل و نقل عمومی است .

با ساماندهی حمل و نقل عمومی توسط مسئولین این حوزه ، شهروندان کمتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده خواهند کرد که آثار مثبت آن در زندگی فردی و اجتماعی آنها نمایان می شود. استفاده از وسایل نقلیه شخصی علاوه بر کاهش ترافیک شهری ، عواملی چون کاهش هزینه بالای تعمیر و قیمت های سرسام آور خرید قطعه خودرو  را برای فرد به ارمغان می آورد .اما نکته قابل تامل این است که مصرف سوخت خودروهای داخلی در مقایسه با خودروهای تولید خارج از کشور بالاتر است و ساماندهی حمل و نقل عمومی بار این هزینه سوخت را از دوش مصرف کننده خودروهای داخلی بر می دارد و هزینه کمتری بابت سوخت پرداخت می شود .

کارشناسان معتقدند مصرف سوخت موتورهای ساخت سازندگان خودروهای داخلی ، تقریباً دو برابر خودروهای خارجی است که البته چرایی این سیاست از سوی سازندگان خودروی تولید داخل کشور، مورد سوال و جای بحث دارد ؟!

نگاهی به حمل و نقل درون شهری و حتی برون شهری بیانگر آن است که مسافرین به دلیل انتظار طولانی مدت در ایستگاهها ، ازدحام در هنگام سوار شدن به وسایل نقلیه عمومی  و کافی نبودن این وسایل به نسبت مسافرین تمایل استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را ندارند!!

البته نباید از نظر دور داشت گرفتاریهای امروز حمل و نقل عمومی کشور به سیاستهای دولتها در سنوات گذشته مربوط می شود که اهمیت موضوع را نادیده گرفته اند و برنامه ای روشن برای برون رفت از این چالش ارائه نکرده اند .

اگر دولت چهاردهم با وفاق ملی در تلاش برای رفع این معضل باشد ، در قدم اول باید کاستی های زیرساخت حمل و نقل عمومی کشور اعم از درون شهری و برون شهری به صورت کارشناسانه بررسی و در جهت رفع آن اقدام گردد تا بتوان نتایج آن را در سالهای آتی به وضوح دید .

فرهنگ سازی برای مصرف بهینه سوخت در اذهان عمومی ، ملزم کردن خودرو سازان داخلی برای تولید موتور استاندارد خودرو ، تطابق با استانداردهای جهای تولید خودرو و غیره از جمله راهکارهایی است که می تواند این مشکل را در شهرها بخصوص کلان شهرها مرتفع کند، در غیر این صورت فردا دیر است .

مدیر مسئول؛ احمد نرجه پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *