واردات ماشین آلات دست دوم چینی سد راه توسعه صنعت ماشین سازی پلیمری

45

باز شدن پای ماشین آلات دست دوم با عمر ٢٠ سال و بالاتر به ایران تبعات بسیاری را برای صنایع ماشین سازی پلیمری داشته است .

به گزارش مهروطن نیوز، در سالهای اخیر تورم و تحریم توانسته اند آرامش و نظم را از این حوزه بگیرند و صنعت و صنعتگر نیز از بازی دلار و تحریم بی نصیب نمانده است .

با افزایش هزینه تامین تجهیزات ، برخی با استفاده از مجوزهایی که از کانالهای رسمی دولتی کسب کرده اند اقدام به بازسازی و واردات ماشین آلات دست دوم چینی با عمر 20 سال و بالاتر کرده اند . ماشین آلاتی که گاهی با عنوان آهن آلات قراضه هم وارد کشور شده که نه تنها سرمایه های کشور را از بین می برد، بلکه به نوعی تولید و صنعت را به عقب برمی گرداند.

برخی فعالان حوزه واردات ماشین آلات و تجهیزات صنعتی معتقدند این اتفاق بدی نخواهد بود زیرا بسیاری از ماشینهای دست دوم با عمر بالا ی خارجی وضعیت مطلوبی دارند که با توجه به شرا یط اقتصادی فعلی در ایران نباید مسیر واردات آنها را سد کرد…

 پیش از این هم ماشین آلات دست دوم اروپایی به کشور وارد میشد اما اکنون عده ای ماشین آلات دست دوم چینی را با قیمتهای نازل خریداری کرده، وارد می کنند و این اتفاق به دنبال مجوزهایی که از وزارت صمت گرفته شده با عنوان بازسازی ماشین آلات مستعمل رخ داده است.

در حقیقت این جواز برای بازسازی ماشین آلات داخلی بوده که با سوء استفاده افراد سودجو به بازسازی ماشین آلات خارجی تغییر داده شده است که نظارت قانونی بیشتری را از سوی مسئولین امر می طلبد.

زمانی صنعت ماشین سازی در کشوری به یک بخش تاثیرگذار در اقتصاد آن کشور تبدیل می شود که به یک اولویت ملی تبدیل شود ، این مهم با تعیین متولی آن، برنامه ای مشخص با زمانبندی و بودجه مناسب محقق می شود. در ایران با تدوین یک قانون جامع برای حمایت از این صنعت و تولیدکنندگان داخلی ، جلوگیری از واردات بی رویه و غیرضروری و عقد قراردادهای بین المللی در بخش ماشین سازی به بهبود و توسعه صنعت ماشین سازی پلیمری می توان کمک کرد.

 رعنا نرجه پور رامندیان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *