خانه / اقتصادی / ۹۰درصد از فعالین فرش دستباف کشور، متضرر می شوند

۹۰درصد از فعالین فرش دستباف کشور، متضرر می شوند

دبیر خوشه های فرش و دست بافته های کشور اظهار نگرانی کرد: در صورت عدم برپایی نمایشگاه فرش دستباف تهران، ۹۰ درصد از فعالین این صنعت، متضرر می شوند.

محمد امین دبیر خوشه‌های فرش و دست بافته های  کشور در گفتگو با خبر نگار مهر وطن نیوز، با بیان اینکه از مجموع ۲۴ استانی که درگیر برنامه و پروژه های مربوط به تولید فرش دستباف کشور هستند، بیش از ۹۰ درصد از آنان، مایل به برگزاری  نمایشگاه فرش  تهران هستند، اظهار داشت: نمایندگان ۲۴ استانی که عضو خوشه های فرش هستند به صراحت نسبت به  متضرر شدن بخش بزرگی از فعالین صنعت فرش دستباف در صورت  برگزار نشدن احتمالی نمایشگاه اظهار نگرانی کردند.

وی افزود: از آنجایی که طبق اظهارات پزشکان و  دست اندرکاران بهداشت جهانی، ویروس کرونا تا مدتی نامعلوم  در جوامع انسانی وجود خواهد داشت، بنابراین نمی توان به بهانه محدودیت های ناشی از این ویروس ، فعالیت های اقتصادی و تجاری را متوقف کرد  چرا که  ضرر و آسیب توقف فعالیت های اقتصادی از جمله برگزاری نمایشگاهها، به مراتب  بیشتر از  آسیب ویروس کروناست.

امین با تاکید بر اینکه ما نیز مانند دیگر کشورها باید عادت کنیم که چطور با وجود محدودیت های ناشی از بیماری کرونا زندگی و کار کنیم، تصریح کرد: تجارب گذشته به ما نشان داده است که  برپایی نمایشگاه  چه در شرایط عادی و چه در شرایط فعلی، مقرون به صرفه ترین راه برای اطلاع رسانی،  عرضه کالا ، تعامل با مشتری و تجارتی شفاف  است.

وی ادامه داد: قطع به یقین در شرایطی فعلی با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، می توان نمایشگاهها را به صورتی برگزار کرد که به الگویی موفق  حتی برای دوران غیر کرونایی تبدیل شوند.

دبیر خوشه های فرش با اشاره به اینکه مدت  ۵ سال است، در پروژه های نمایشگاهی اروپا و شرق آسیا فعال است، تصریح کرد:   در حال حاضر همزمان با بازگشایی مشاغل در دو منطقه یاد شده، پروژه های نمایشگاهی هم با رعایت پروتکل های بهداشتی و به صورت مجازی کلید خورده است.

وی افزود: به طور مثال یک ماه پیش نمایشگاهی در چین برگزار شد که بازدید از آن کاملا مجازی بود. همچنین هند نیز چند هفته پیش نمایشگاه فرش مجازی را به شکل کاملا موفقیت آمیز برپا کرد.

به گفته این فعال صنعت فرش،  در نمایشگاه امسال تهران نیز، باید سازو کار بازدید از نمایشگاه و ارتباط مجازی با غرفه داران و مشارکت کنندگان فراهم شود تا نگرانی ها از چگونگی بازدید و ارتباط با بازرگانان و تجار خارجی فرش ایران که ممکن است به دلیل محدودیت پروازها نتوانند به صورت فیزیکی بازدید کنند،  کاملا برطرف شود.

وی تاکید کرد: در نمایشگاه امسال فرش تهران، باید

 ترکیبی از بازدید فیزیکی و مجازی به صورت همزمان و بدون نقص وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که مجموعه نمایشگاههای بین المللی تهران در مقایسه با نمایشگاههای خارجی تا چه اندازه می تواند در اجرای پروتکل های بهداشتی موفق باشد، اظهار داشت: نمایشگاه بین المللی تهران  از فضای باز بیشتری  در سالن ها  و نیز ارتفاع  بلندتری تا سقف برخوردار است که همین موضوع موجب شده تا اجرای پروتکل های بهداشتی  نسبت به سایر نمایشگاهها چه در داخل و چه خارج کشور از وضعیت بهتری برخوردارباشد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر نمایشگاه تهران برگزار نشود آیا زمان جایگزینی برای آن وجود خواهد داشت یا خیر، گفت: در صورت عدم برگزاری نمایشگاه فرش دستباف تهران در زمان مقرر،  احتمال برپایی این نمایشگاه تا پایان سال جاری به دلیل فشردگی برنامه های نمایشگاهی  بسیار پایین خواهد بود.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به محدودیت های ناشی از بیماری کرونا، به نظر نمی‌آید که فعالان صنعت فرش کشور بتوانند در نمایشگاه های بین المللی فرش در کشورهای دیگر شرکت کنند. بنابراین  اگر این نمایشگاه را از دست بدهیم فرصت برای عرضه فرش دستباف  کشور در آینده‌ای نزدیک  و حداقل تا  سال آینده تقریبا وجود نخواهد داشت.

وی بابیان اینکه سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران  و خوشه های فرش کشورحمایت خود را از  برگزاری نمایشگاه صنعت فرش دستباف ایران اعلام کرده است، تصریح کرد:  امسال شرایطی فراهم شده تا تولید کنندگان خرد فرش دستباف از ۲۴ استان  کشور، بتوانند  در نمایشگاه حضور حداکثری داشته باشند.

 

 

 

درباره الهام نرجه پور

همینطور بررسی کنید

فریب تبلیغاتی دمنوش‌های لاغری/بیماری‌های حاد کبدی از عوارض کاهش وزن سریع

یک متخصص طب سنتی با تاکید بر اینکه افزایش یا کاهش وزن فرایندی تدریجی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *