خانه / برگزیده / کشف فلز سمی سرب در زردچوبه های بنگلادشی
زردچوبه سمی بنگلادش

کشف فلز سمی سرب در زردچوبه های بنگلادشی

زردچوبه سمی بنگلادش

به گزارش مهروطن نیوز به نقل از نیواطلس، در سال های اخیر شواهدی از افزایش وجود فلز سرب در بدن انسان به دنبال مصرف زردچوبه شناسایی شده بود. اما برای اولین بار پژوهشگران دانشگاه استنفورد تحقیقی علمی را در این زمینه انجام داده و شواهدی را در ارتباط با همین موضوع در کشور بنگلادش به دست آوردند.

بررسی نمونه های زردچوبه مذکور نشان داد در برخی موارد، میزان سرب موجود در آنها تا ۵۰۰ برابر حد مجاز برای سلامتی بدن است. با توجه به اینکه مصرف زردچوبه برای زنان باردار و کودکان به علت خواص آن توصیه شده، انتشار این خبر باعث خواهد شد تا احتیاط بیشتری در این زمینه به عمل آید.

سرب موجود در زردچوبه علاوه بر سیستم عصبی انسان بر روی خود مغز هم تاثیر منفی می گذارد و به توانایی های شناختنی انسان آسیب می زند و به ابتلای افراد به مشکلات قلبی و عروقی منجر شده و حتی می تواند باعث سقط جنین و تولد زودرس نوزادان شود.

به نظر می رسد آلودگی های شدید زیست محیطی عامل افزایش سرب در ادویه های مذکور بوده باشد. همچنین باید از کاشت و پرورش انواع ادویه در مناطق آلوده مانند کارخانه های ذوب آهن، تولید باتری، معادن و مراکز تولید کودهای شیمیایی پرهیز کرد تا از وجود فلزات سمی در آنها جلوگیری شود.

محققان دانشگاه استنفورد از سال ۲۰۱۴ در حال بررسی میزان آلودگی نقاط روستایی کشور بنگلادش به سرب هستند و به این نتیجه رسیده اند که در خون بیش از ۳۰ درصد از زنان باردار ساکن در این نواحی به میزانی فراتر از حد مجاز سرب وجود دارد.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

635

کشف گور دسته‌جمعی در غزه

پس از کشف اجساد فلسطینیان با دستبند و چشم بسته در کیسه‌های پلاستیکی در غزه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *