خانه / برگزیده / نهایی شدن بسته رونق بخش مسکن و ساماندهی بازار رهن و اجاره بها
ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها

نهایی شدن بسته رونق بخش مسکن و ساماندهی بازار رهن و اجاره بها

به گزارش مهر وطن نیوز و به نقل از فارس،مدیرعامل بانک مسکن گفت:علیرغم رشد قیمت مسکن متقاضیان همچنان برای دریافت تسهیلات به صندوق پس‌انداز یکم مراجعه می‌کنند.

ابوالقاسم رحیمی انارکی در پاسخ به این سئوال که چرا سهم بخش مسکن در تسهیلات بانکی پایین است گفت: بانک مسکن بیش از ۹۰ درصد تسهیلات خود را در حوزه مسکن پرداخت و صرف می‌کند، بنابراین عملاً بانک مسکن حداکثر نقش خود را در بخش مسکن ایفا می‌کند و این برای بقیه بانک‌ها تکلیف خواهد شد.

وی افزود: بانک مرکزی باید تقسیم‌بندی سهم بخش مسکن در تسهیلات بانکی را برای بانک‌ها انجام دهد تا این سهم که در حال حدود ۷ تا ۸ درصد است به ۲۰ درصد برسد.

مدیر عامل بانک مسکن گفت: برای بسته رونق بخش مسکن جلسه‌ای در وزارت راه و شهرسازی داشتیم و قرار شد نقطه نظرات ارائه شود و تصور می شود که هفته آینده این بستر رونمایی و نهایی شود.

گزینه های رهن و اجاره

رحیمی انارکی در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین بخش این بسته چیست، گفت: تصور ما بر این است که این بسته بتواند بخش مسکن را رونق دهد،‌ هم بخش عرضه و هم بخش تقاضا را پوشش خواهد داد و آپشن‌هایی برای رهن و اجاره درنظر گرفته‌ایم.

وی در پاسخ به این سئوال که در این آپشن ها چه مواردی برای رهن و اجاره دیده شده توضیح بیشتری نداد و افزود: چندین پیشنهاد در این بسته دیده شده است که می‌تواند به بخش مسکن کمک کند.

رحیمی انارکی گفت: بخشی از این بسته مربوط به دولت است و باید دولت مصوباتی را ارائه کند و بخشی مربوط به بانک مرکزی، بخشی مربوط به سازمان بورس اوراق بهادار و بخشی مربوط به اصلاح قوانین خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا بسته پیشنهادی برای بازار اجاره قبل از تابستان تصویب خواهد شد که تأثیر مثبتی بر بازار اجاره بگذارد، گفت: یک بخشی از آن احتمالاً تا تیرماه به جمع‌بندی برسد اما رقم آن هنوز نهایی نشده است.

وی از توضیح بیشتر این برنامه برای بازار اجاره خودداری کرد و گفت: این برنامه قرار نیست در قالب تسهیلات باشد و تنها می‌توانم بگویم که در قالب صندوق است و باید صبر کنیم تا نهایی و تأیید شود و باید اذعان کرد که منابع صندوق معمولاً از مردم جمع‌آوری می‌شود.

رحیمی انارکی در خصوص جزئیات وام با نرخ سود صفر نیز گفت: این تسهیلات قرار است برای ساخت مسکن در بافت فرسوده صرف شود.

در واقع نرخ سود این تسهیلات ۹ درصد است که منابع بانک مسکن ۱۸ درصدی است و منابعی که از محل صندوق توسعه ملی است صفر درصد است، این صفر درصد مربوط به منابع صندوق توسعه ملی است و با هم میکس شده و متوسط آن ۹ درصد می‌شود.

استقبال از صندوق پس انداز یکم

وی گفت: خوشبختانه هنوز از صندوق پس‌انداز یکم استقبال خوبی می‌شود و هفته گذشته حدود ۹۰۰ فقره تسهیلات در کشور پرداخت شده است.

وی ادامه داد: به هر حال به دلیل رشد قیمت مسکن روند پرداخت تسهیلات افت کرده است اما به نسبت رقم خوبی است.

به گفته وی، برای سازندگان مسکن ۷۰ میلیون ، سازندگان صنعتی ساز ۱۱۰ میلیون تومان و فناوری نوین ۱۷۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

635

کشف گور دسته‌جمعی در غزه

پس از کشف اجساد فلسطینیان با دستبند و چشم بسته در کیسه‌های پلاستیکی در غزه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *