خانه / استان ها / نظرآباد، قطب تولیدات کشاورزی استان البرز

نظرآباد، قطب تولیدات کشاورزی استان البرز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نظرآباد؛ با تدوین الگوی کشت- تولید، شاهد  رشد بخش کشاورزی این شهرستان در سال زراعی ۹۹-۹۸ هستیم.

به گزارش خبرنگار مهروطن نیوز ، مهندس بدرزاده مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نظرآباد در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار با تاکید بر نقش رسانه در توسعه بخش کشاورزی افزود : کشاورزی نیازمند اطلاع رسانی است تا بتواند چرخه تولید در بخش کشاورزی را به شکل مطلوب پیش ببرد .

مهندس بدرزاده با معرفی شهرستان نظرآباد به عنوان قطب کشاورزی استان گفت : شهرستان نظرآباد با ۸۵۰ هزار تن تولیدات زراعی،باغی و دامی حدود ۵۰ درصد تولید استان البرز را دارا می باشد و به عنوان قطب کشاورزی استان البرز به شمار می رود .به همین جهت اجرایی کردن الگوهای کشت در این منطقه اهمیت بسزایی در بخش کشاورزی دارد .

وی تصریح کرد : بخش کشاورزی شهرستان شدیداً با کمبود آب روبرو است و بیشتر اراضی کشاورزی نظرآباد از طریق چاههای کشاورزی آبیاری می شوند . از ۱۷۰۱ حلقه چاه کشاورزی در این شهرستان ، ۷۷۱حلقه چاه مشمول ضوابط موسوم به فرم ۱ و ۵ بوده که حدود ۸۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی را زیر پوشش دارند و شمار آن حدود ۲٫۵ برابر چاههای پروانه دار می باشند و فقط ۳۰۰ حلقه چاه پروانه دار و مجاز هستند .

تدوین الگوی کشت- تولید

مهندس بدر زاده افزود : در تدوین الگوی کشت- تولید در سال زراعی ۹۸_۹۹  با تغییر الگوی کشت با کمک کشاورزان و کمک جهاد کشاورزی استان در امر آبرسانی به کشاورزان توانستیم سطح زیر کشت کلزا را به ۵۸۱ هکتار برسانیم .همچنین با تبدیل کشت بهاره به پاییزه توانستیم در بخش کشاورزی کاهش مصرف آب ، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری را در تولید داشته باشیم .

وی تصریح کرد : یکی دیگر از الگوهای کشت- تولید ، سیستم آبیاری تحت فشار می باشد.این در حالی است که در شهرستان نظرآباد جمعا ۲۳ هزار هکتار از اراضی زیر کشت جو ،گندم ، کلزا و غیره است که از این مقدار تنها ۸ هزار هکتار از اراضی زراعی تحت اجرای سیستم آبیاری تحت فشار قرار دارند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نظرآباد در ارتباط با لزوم کشت گلخانه ای در این شهرستان گفت: در سال گذشته مجوز احداث ۶۵۰ هکتار کشت گلخانه ای در شهرستان صادر گردیده که از این میزان ۱۵۰ هکتار هم اکنون در حال احداث است . با اجرای قانون سال زراعی ۹۸ مبنی بر تبدیل قسمتی از مزرعه هر سبزه و صیفی کاری به گلخانه در شهرستان نظرآباد و صدور پروانه تاسیس گلخانه با سهولت بیشتر و تداوم این امر ، جهش بزرگی در تولید کشت گلخانه ای انواع صیفی و سبزی جات از فضای آزاد به داخل گلخانه رخ خواهد داد .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نظرآباد در پایان گفت : جهاد کشاورزی شهرستان نظرآباد با ایجاد فضای آموزشی و ترویجی در بخش کشاورزی توانسته گامی موثر در دانش و آگاهی کشاورزان و تولید کنندگان منطقه بردارد .این امر با کنترل مزارع و نظارت بر آنها ، مبارزات بیولوژیک ، تولید محصول استاندارد کشوری و کاهش مصرف بی رویه  سم و کود و تولید محصولات سالم همراه بوده که برای بخش کشاورزی شهرستان نظرآباد دستاورد مهمی به شمار می رود .

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

فریب تبلیغاتی دمنوش‌های لاغری/بیماری‌های حاد کبدی از عوارض کاهش وزن سریع

یک متخصص طب سنتی با تاکید بر اینکه افزایش یا کاهش وزن فرایندی تدریجی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *