خانه / استان ها / مراقب اپلیکیشن های جعلی کرونایی باشید
kj

مراقب اپلیکیشن های جعلی کرونایی باشید

kj

به گزارش مهروطن نیوز و به نقل از مهر، سرهنگ امین یادگار نژاد  در خصوص پخش شایعات در فضای مجازی در زمینه کرونا اظهار کرد: بر اساس ۱۸ قانون جرایم یارانه‌ای نشر اکاذیب در فضای مجازی با استفاده از داده‌های یارانه‌ای جرم تلقی می‌شود بر این اساس پلیس فتا پی گیری هایی را انجام داده و فضای مجازی هم به صورت ۲۴ ساعته رصد می‌کند.

وی ادامه داد: تاکنون ۴۱ پرونده با موضوع تشویش اذهان عمومی در رابطه با بیماری کرونا تشکیل شده است که در این رابطه پنج مجرم دستگیر شده و ۲۲ نفر هم احضار شده‌اند و محتواهایی که منتشر شده بودند حذف و بعد از تعهد کتبی آزاد شدند.

سرهنگ یادگار نژاد با اشاره به اینکه ۱۹ پرونده هم در دستور کار است، تاکید کرد: این نظارت‌های تا ریشه کنی شایعه پراکنی در خصوص بیماری کرونا در فضای مجازی ادامه خواهد داشت.

برخی به دنبال سوءاستفاده از موج نگرانی مردم در خصوص کرونا

رئیس پلیس فتای استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش با هشدار در خصوص اینکه این روزها شاهد کلاهبرداری‌ها در زمینه بیماری کرونا هستیم، افزود: مردم این روزها در زمینه بیماری کرونا نگرانی‌هایی دارند و به دنبال راهکارهایی هستند که بدون نیاز به مراجعه به مراکز درمانی از وضعیت سلامتشان مطلع شوند. در این زمینه برخی سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها برای تشخیص اولیه این بیماری ایجاد شده است که بیشتر با هدف کاهش وسواس و موج نگرانی بی مورد از ابتلاء به کرونا در حال فعالیت هستند.

وی عنوان کرد: در این میان ممکن است برخی افراد سودجو بخواهند از طریق طراحی سایت و اپلیکیشن‌های این چنینی، اقدام به کلاهبرداری از شهروندان یا سوءاستفاده از اطلاعات شخصی آنها مانند اثرانگشت، کد ملی، شماره تماس، محل سکونت و… بکنند.

سرهنگ یادگار نژاد تاکید کرد: فقط سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مورد تأیید وزارت بهداشت قابل اطمینان هستند که معتبرترین آنها سایت https://salamat.gov.ir/ است.

گوشی‌های تلفن همراه قابلیت اندازه گیری دمای بدن را ندارند

وی گفت: اخیراً لینک برنامه‌ای در فضای مجازی تحت عنوان برنامه «اندازه گیری دمای بدن» بر روی برخی از گوشی‌ها منتشر شده است که با توجه به حساسیت مردم در زمینه کرونا، این برنامه با استقبال برخی از کاربران مواجه شد.

سرهنگ یادگار نژاد با بیان این نکته که مردم توجه داشته باشند صفحه لمسی گوشی قابلیت اندازه گیری دمای بدن را به هیچ وجه ندارد، افزود: کلاهبرداران از طریق این اپلیکیشن اقدام به کپی اثر انگشت افراد به منظور سو استفاده برای ورود به نرم افزارهای بانکی آنها می‌کنند؛ توصیه می‌کنیم مردم از نصب این قبیل برنامه‌ها جدا پرهیز کنند تا از اطلاعاتشان محافظت شود.

رئیس پلیس فتای استان کرمان بیان کرد: مردم از مرجع ارسال و خدمات اپلیکیشن‌هایی که دانلود می‌کنند، مطمئن شوند. اگر سایتی نماد اعتماد الکترونیک نداشته باشد و از طریق صدا و سیما و رسانه‌های ملی و مراجع رسمی اعلام نشده است طبعاً هر محتوایی و حتی اپلیکیشنی که در آن ارائه می‌شود جعلی است و امکان سوءاستفاده وجود دارد.

وی از مردم خواست که مردم مراقب لینک‌های جعلی هم باشند و افزود: نرم افزارهایی مانند بازار، گوگل پلی و… که مرجع آنها مشخص است بدون مشکل هستند، اما بعضاً یکسری لینک‌هایی برای افراد ارسال می‌شود که به نرم افزاریی مثل بازار و گوگل پلی منتصب می‌شوند، در چنین موارد مردم باید از اصالت این لینک ها مطمئن شوند.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش

آغاز حملات پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در همان دقایق نخست با واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *