خانه / برگزیده / ماکرون پنج محور برای مذاکرات ایران و آمریکا پیشنهاد کرد
محورهای 5 گانه ماکرون

ماکرون پنج محور برای مذاکرات ایران و آمریکا پیشنهاد کرد

محورهای 5 گانه ماکرون

به گزارش مهروطن نیوز و به نقل از فارس، علی‌رغم شکست خوردن تلاش‌های «امانوئل ماکرون»‌ رئیس‌جمهور فرانسه در وساطت کردن برای دیدار بین سران ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، وی اما پنج محور برای مذاکرات بین دو کشور مطرح کرد.

ماکرون طی سخنرانی در هفتاد و چهارمین نشست سران مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، گفت استراتژی آمریکا در اعمال فشار اقتصادی بیش از حد بر ایران، منجر شده که تهران نیز با «فشار حداکثری» علیه کشورهای همسایه‌اش آن را پاسخ دهد که خطر بروز درگیری جدی در منطقه را افزایش داده است.

به نوشته نشریه «وال استریت ژورنال»، با اینکه «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران هرگونه دیدار با «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی را تا زمان برآورده شدن خواسته‌های تهران رد کرد، اما پنج محور پیشنهادی ماکرون برای مذاکرات دو کشور را به شرح زیر مطرح کرد:

ایران نباید هیچگاه به سلاح اتمی دست یابد
راهکاری برای برون‌رفت از بحران یمن پیدا شود
نقشه امنیتی منطقه‌ای برای رفع دیگر بحران‌ها طراحی شود
امنیت ناوبری دریایی تامین شود
تحریم‌های اقتصادی علیه ایران برداشته شود
ماکرون اضافه کرد: «البته من ساده‌لوح نیستم و به معجزه نیز اعتقادی ندارم. [اما] باور دارم برای رسیدن به صلح، شجاعت لازم است».

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش توضیح داد: «سال ۲۰۱۸، بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام، من پیشنهاد یک چارچوب جهانی را کردم که امکان حفظ برجام و تکمیل آن را فراهم می‌کرد. در این چارچوب، پیشنهاد رسیدگی به مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران بعد از سال ۲۰۲۵ و همچنین نقش ایران در بحران‌های منطقه و موشک‌های بالستیک مطرح شده بود». (جزئیات بیشتر)

ماکرون همچنین در دیدار مشترکی که به همراه «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس با روحانی داشت، بسیار تلاش کرد تا او را به دیدار با ترامپ مجاب کند اما راهی از پیش نبرد. (جزئیات بیشتر)

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزام یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورد.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد اما بعد از گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، تا کنون در سه گام گام از تعهدات خود کاسته است. تهران ۱۶ شهریورماه اجرای سومین گام از کاهش تعهدات خود را اعلام کرد.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

635

کشف گور دسته‌جمعی در غزه

پس از کشف اجساد فلسطینیان با دستبند و چشم بسته در کیسه‌های پلاستیکی در غزه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *