خانه / استان ها / ماجرای تقسیم تهران چیست؟
تقسیم بندی تهران

ماجرای تقسیم تهران چیست؟

تقسیم بندی تهران

با دیدن خبر تقسیم بندی تهران به شمالی و جنوبی و غربی و شرقی،  به این حرف ها فکر می کردم که در آینده واقعا قرار است در کدام استان تهران سکونت کنم؟ محل کارم کدام استان تهران است؟ مدرسه فرزندم کدام استان تهران است؟ خانه پدر و مادرم کدام استان تهران است؟ و هزاران سئوال دیگر که ذهنم را سخت مشغول کرده است!
اما شاید بپرسید ماجرا چیست؟
ماجرا از این قرار است که احمد امیرآبادی فراهانی در جلسه علنی دوشنبه گذشته مجلس شورای اسلامی گفته است: «طرح تشکیل استان تهران جنوبی اعلام وصول شده است؛ این طرح به صورت عادی اعلام وصول شده، البته که گفته می شود برخی نمایندگان مجلس در رایزنی با دولت به دنبال ایجاد استان تهران شرقی و استان تهران غربی هستند.»
اما این اولین مرتبه ای نیست که مسئله تقسیم استان ها طرح و اجرایی شده است، یکی از مهمترین تقسیم های انجام شده در گذشته به تقسیم استان خراسان به سه استان رضوی، شمالی و جنوبی مربوط می شود؛ درباره تهران نیز پیش از این تعدادی از شهرستان های غربی پایتخت با مرکزیت کرج استان البرز را تشکیل دادند!
 یکی از نکات جالب توجه و البته عجیب در طرح اخیر، استدلال نماینده های امضاء کننده است، جایی که یکی از دلایل تفاوت قومیت ساکنان جنوب تهران با سایر ساکنان پایتخت است.
طراحان این طرح تاکید کردند: «شهرستان‌های جنوبی تهران از نظر قومیت با کل استان هم همخوانی ندارند؛ اکثریت اهالی شهرستان‌های مورد اشاره آذری زبان، کرد زبان و لر زبان هستند ولی اکثریت جمعیت استان تهران فارس این در حالی است که اکثریت جمعیت استان تهران فارس زبان هستند؛ همچنین با وجود اینکه شهرستان‌های ذکر شده صنعتی هستند، کمترین توجهی به آنها نمی‌شود.» در همین باره برخی از کاربران فضای مجازی در واکنش به استدلال عجیب نمایندگان امضاء کننده این طرح نوشتند: «اگر شورای نگهبان نسبت به طرح مسایل تفرقه افکنانه و قومیتی حساسیت دارد، جا دارد تمام نمایندگان امضا کننده ی این طرح را یکجا رد صلاحیت نماید!» با این حال تعجب آورترین بخش این طرح مربوط به نمایندگان امضاء کننده است؛ جالب است بدانید افرادی دغدغه تقسیم پایتخت به استان های شمالی و جنوبی را دارند که تنها یک نفر از آنها نماینده استان تهران است و مابقی نمایندگان سایر شهرها و استان های کشور هستند!

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

فریب تبلیغاتی دمنوش‌های لاغری/بیماری‌های حاد کبدی از عوارض کاهش وزن سریع

یک متخصص طب سنتی با تاکید بر اینکه افزایش یا کاهش وزن فرایندی تدریجی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *