خانه / اقتصادی / صنعت ساخت و ساز ایران، ۴۰ سال از دنیا عقب است

صنعت ساخت و ساز ایران، ۴۰ سال از دنیا عقب است

مدیریت ساخت و ساز در ایران بسیار سنتی و غیر اصولی است. همین مسئله سبب شده تا بخش زیادی  از فعالیت های ساختمانی و عمرانی در کشور از خرد گرفته تا کلان، همگی بسیار زمانبر و پر هزینه باشد.

مدیریت ضعیف در امر ساخت و ساز، همچنین موجب شده تا این صنعت از قطار پیشرفت و فناوری جهانی نیز جا بماند. به گونه ای که اگر بر حسب معیاری چون تکنولوژی روز، بخواهیم صنعت ساخت و ساز ایران را ارزیابی کنیم، در می یابیم که این صنعت اشتغالزا ، ۴۰ سال از دنیا عقب تر است!

 این دیدگاه یکی از سازندگان جوان کشور است که از سال ۱۳۸۳ وارد کار ساخت و ساز شده است.

وی که تاکنون بیش از ۳۰ پروژه مسکونی، تجاری و صنعتی را عملیاتی و اجرا کرده است، در گفتگو با خبرنگار مهر وطن نیوزاظهار داشت: کیفیت کار ساخت و ساز به مدیریت سازنده آن  در چگونگی زمانبندی ، بکار گیری مصالح مرغوب و فناوریهای جدید ساخت و  نیز بهره مندی از توانمندی کارگران ماهر ساختمانی در تمام زمینه ها  بستگی دارد.

محمود جعفر زاده که شغل پدرش را دنبال کرده، معتقد است، در حال حاضرپیمانکاران و فعالان ساختمانی کشوراز روشهای ۴۰ سال پیش برای ساخت و ساز استفاده می کنند و این مسئله به معضلی در صنعت ساختمان ایران بدل شده، چرا که زمان ساخت را حتی برای پروژه های کوچک و شخصی به بیش از یکسال افزایش داده و این در حالی است  که کشورهای پیشرفته با استفاده روشهای به روز توانسته اند زمان ساخت را  مثلا برای  یک ساختمان چندین طبقه( آسمانخراش ها) به کمتر از دو ماه برسانند. نمونه ساخت چنین  ساختمانی را به تازگی در کشور چین شاهد بودیم.

وی افزود: کوتاه کردن زمان، یک هدف برجسته در امر ساخت و ساز  صنعتی  یا همان صنعتی سازی ساختمان است که سرلوحه تمامی پژوهشها برای تولید فناوریهای جدید ساخت و ساز  در جهان قرار گرفته است.

محمود جعفر زاده بر این باور است که باید  با تغییر نگاه، مدیریت کلان ساخت و ساز در کشور را به سمت یادگیری روش و فنون جدید ساخت و ساز  هدایت کرد تا از این رهگذر، ضرورت  ورود و بومی سازی فناوریهای به روز به  ایران  در بخش ساخت و ساز فراهم شود.

 وی در این باره گفت: کشور چین از منظر توانمندی در امر ساخت و ساز نوین حرفهای زیادی برای گفتن دارد. از این رو مدیران ساخت و ساز در کشور می توانند با ایجاد و برگزاری دوره های آموزشی در این زمینه و دعوت از اساتید چینی یا بین المللی ، امکانی را فراهم کنند تا دانش مهندسان عمران وطنی نیزهمگام با پیشرفت های جهانی ارتقا یابد.

وی ادامه داد: ضرورت همگام شدن با آخرین پیشرفت های جهانی در امر مدیریت و بکار گیری فناوریهای روز صنعت ساخت و ساز از جایی بیشتر احساس می شود که بدانیم در چند سال گذشته با طولانی بودن زمان و نیز غیر اصولی بودن ساخت و ساز، تا چه اندازه منابع مالی و انسانی کشور هدر رفته است.

وی افزود: از سوی دیگر اهمیت ضرورت ارتقای دانش و فناوریهای به روز در صنعت ساختمان ایران صد چندان می شود که با یک مطالعه  آماری در می یابیم  که ایران با دارا بودن جمعیت بالایی  از نیروی انسانی تحصیل کرده در بخش مهندسی عمران، توانمندی قابل توجهی جهت ورود به بازار ساخت و ساز منطقه جنوب  غربی آسیا و خاورمیانه را  دارد. منطقه ای که اتفاقا به واسطه جنگ و عقب ماندگی ، متحمل خرابی های های سنگین شده که نیاز به بازسازی و نوسازی دارد.

سطح استانداردهای ساخت و ساز کشور،درجه سه است

محمود جعفر زاده در خصوص سطح استاندارد ساخت و ساز در ایران این طور توضیح داد که، اگرسطح استاندارد ساخت و ساز در کشورهای پیشرفته درجه یک (الف) باشد، این سطح در  ایران، درجه سه یا چهار است.

وی افزود: مهمترین دلیل آن پایین بودن  آگاهی مهندسان و سازندگان از روشهای جدید ساخت است.

وی پیشنهاد داد که سازمان نظام مهندسی استان ها ونیز شهر داریها هر شهر با همکاری یکدیگر، کلاسهای آموزشی را بر گزار کنند که به موجب آن سطح آگاهی سازندگان از استانداردها و روشهای روز ارتقا یابد  و در ضمن  تدوام  فعالیت پیمانکاران و فعالان ساختمانی را منوط  به گذراندن این کلاسها کنند.

جعفرزاده همچنین  در پاسخ به این پرسش که سبک سازی  ساختمان( جهت افزایش ایمنی و کاهش تلفات انسانی ناشی از زلزله) در ایران  تا چه اندازه به مفاهیم و استانداردهای جهانی نزدیک است، تصریح کرد: اگر بخواهیم سبک سازی در ایران را  توصیف کنم باید بگویم که این مقوله تنها دربکارگیری یک سری بلوک های سبک مثل هبلکس و سقف هایی که در آن کناف و یا یونولیت کار می شود، خلاصه می گردد.

وی افزود: در بخش سبک سازی هم، صنعت ساختمان ایران حرف زیادی برای گفتن ندارد.

هزینه ساخت هر مترمربع  واحد مسکونی  در کشور چقدر است؟

جعفر زاده  با بیان اینکه مدیریت غیر اصولی در صنعت ساختمان ایران موجب شده تا هزینه های ساخت افزایش یابد، در پاسخ به پرسش مطرح شده  اظهار داشت: به صورت میانگین هزینه ساخت هر متر مربع واحد مسکونی و تجاری بالای پنج میلیون تومان وبرای  هر متر مربع واحد لوکس بیش از ۷ میلیون تومان است.

وی  همچنین در پاسخ به این پرسش که  علاوه بر مدیریت ضعیف، چه عاملی در طولانی بودن زمان ساخت پروژه ها دخیل است، اظهار داشت: اصلی ترین دلیل، کمبود نقدینگی مناسب  سازنده است. در واقع سازنده بدون پول کار ساخت را شروع می کند و با این تصور که مثلا یک واحد رامی سازم و بعد با پیش فروش آن، هزینه ساخت بقیه طبقات یا واحدها را درمی آورم، کار را ادامه می دهد و همین  محاسبه اشتباه موجب می شود تا کار ساخت چندین سال طول بکشد.

وی ادامه داد: یک بخش از مدیریت اصولی در ساخت و ساز این است که سازنده به هنگام شروع کار با یک محاسبه درست به اندازه کافی منابع مالی در اختیار داشته باشد تا بتواند برای پیشبرد کارها با گروهی متشکل از کارگران ماهر در تخریب، گود برداری، آرماتور بند، بنا، گچ کار، لوله کش، طراح و …. همکاری کرده و  انجام هیچ مرحله ای از ساخت و ساز را  بخاطر پول نداشتن، عقب نیندازد.

الهام نرجه پور

درباره الهام نرجه پور

همینطور بررسی کنید

فریب تبلیغاتی دمنوش‌های لاغری/بیماری‌های حاد کبدی از عوارض کاهش وزن سریع

یک متخصص طب سنتی با تاکید بر اینکه افزایش یا کاهش وزن فرایندی تدریجی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *