خانه / برگزیده / شناسایی پروتئین عامل کاهش استرس و افسردگی در مغز
897

شناسایی پروتئین عامل کاهش استرس و افسردگی در مغز

محققان هلندی و سوئدی با همکاری یکدیگر موفق به شناسایی پروتئینی در مغز شده‌اند که از جمله عوامل کاهش استرس و افسردگی است. شناسایی این پروتئین تولید داروهای جدید ضدافسردگی را ممکن می‌کند.

به گزارش مهروطن نیوز به نقل از اسلش گیر، پروتئین یادشده بر روی کارکرد و عملکرد سروتونین و تنظیم خلق و خوی تأثیر می‌گذارد.

سروتونین نوعی از انتقال‌دهنده‌های عصبی از نوع مونوآمینه اسید بیوژنیک است و به لحاظ بیوشیمی از مشتقات تریپتوفان است. سروتونین به‌طور گسترده در دستگاه گوارش، پلاکتها و سیستم عصبی مرکزی حیوانات و همین‌طور انسان یافت می شود. این ماده نزد افکار عمومی به‌عنوان جاری‌کننده «احساس خوب» در انسان شناخته شده‌ است.

پروتئین یادشده بر روی واکنش بدن در قبال استرس تأثیر می‌گذارد و بر روی ترشحات نورآدرنالین و آدرنالین هم تأثیرگذار است. با توجه به مقاومت بدن بسیاری از افراد در برابر داروهای ضدافسردگی فعلی، انتظار می‌رود شناسایی پروتئین جدید تولید داروهای تازه ای را برای حل این مشکل ممکن کند.

کمبود این پروتئین که پی ۱۱ نام دارد، موجب واکنش منفی شبکه عصبی مغز و انتشار یک هورمون مرتبط با استرس به نام کریستول می‌شود که آن هم بر روی ترشحات نورآدرنالین و آدرنالین تأثیرگذار است. بنابراین محققان به دنبال تولید داروهایی هستند که مقدار این پروتئین را در بدن افراد دارای استرس و افسردگی بیشتر کند و در همین ارتباط آزمایش‌هایی بر روی موش‌ها در حال انجام است.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش

آغاز حملات پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در همان دقایق نخست با واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *