خانه / برگزیده / شناسایی رانندگان پرخطر با «کیت های تست بزاقی»

شناسایی رانندگان پرخطر با «کیت های تست بزاقی»

به گزارش مهر وطن نیوز؛ سرهنگ سید جعفر محقق در حاشیه طرح ارتقای سلامت رانندگان و رونمایی از روشهای نوین تست روانگردان و مشروبات الکلی برای کنترل رفتار رانندگان پرخطر اظهار کرد: رونمایی از طرح جدید ارزیابی سلامت رانندگان در کشور امروز انجام شد؛ در این طرح علاوه بر اینکه تستها از ارزیابی اداری به بزاقی تغییر پیدا کرد، مواد جدیدی را که الگوی مصرف در کشور هستند، قابلیت ارزیابی دارد.

مسئول بهداشت، درمان و امداد پلیس راهور خاطرنشان کرد: تست‌هایی که تهیه می‌شوند و در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی قرار می‌گیرند، تست‌های ساخت داخل است؛ تاییدیه وزارت بهداشت و کد ۱۶ رقمی، تجهیزات پزشکی را دارند، تست‌های حساسی هستند و تمامی مراحل آزمایشگاهی‌شان از نظر حساسیت را گذرانده‌اند.

وی افزود: این تست‌ها در دو مدل هستند که به‌صورت حالت خودکار و حالت پنبه‌ای استفاده می‌شود و در اختیار گشت‌های پلیس راهنمایی و رانندگی کشور قرار داده شده است؛ این دستگاه‌ها تست‌های مواد مخدر و محرک هستند و تقریبا در تمامی مواد قابلیت اندازه‌گیری دارند.

محقق افزود: تست‌ها به‌صورت بزاقی داخل دهان قرار می‌گیرند و بزاق را به سمت بالا هدایت می‌کنند و قابلیت اندازه‌گیری دارد، در مدل دیگر پنبه داخل دهان گذاشته، بزاق به آن آغشته شده سپس به داخل ظرفی قرار داده شده، بزاق از آن جدا گشته و تست انجام می‌گیرد.

مسئول بهداشت، درمان و امداد پلیس راهور با بیان اینکه هرکدام از موادی که بخواهیم اندازه‌گیری کنیم، کیتی دارند، گفت: از این کیت‌ها نسبت به نوع ماده مخدر یا محرک که آن محیط استفاده می‌شود، در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی قرار داده شده است، این کیت‌ها این قابلیت را دارند که تشخیص دهند راننده در دو، سه روز گذشته از مواد مخدر یا محرک استفاده کرده یا خیر، کل این آزمایش بین یک دقیقه تا ۳ دقیقه زمان می‌برد و نتیجه همان موقع مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه این تست‌ها هم در اختیار پلیس راه و هم در اختیار پلیس ترافیک شهری قرار داده شده است، متذکر شد: این تست‌ها داخل شهر نیز قابل اجراست در صورتی که تست‌های اداری داخل شهر قابل استفاده نداشت، مامور و افسر راهنمایی و رانندگی، با توجه به آموزشهای از قبل داده شده در رابطه با چهره‌زنی، نسبت به تشخیص ماده اقدام کرده و و رانندگان مورد نظر را از رانندگان عادی تفکیک می‌کند.

محقق افزود: در رابطه با مواد مخدر گُل نیز کار زیادی انجام شده و در تست‌ها قرار گرفته است و علائم ظاهری مصرف گُل و حشیش کاملا در چهره شخص مشخص می‌شود و توسط مأموران قابلیت تشخیص دارد.

مسئول بهداشت، درمان و امداد پلیس راهور با بیان اینکه نوع مواد اولیه توسط این تست‌ها به تفکیک نشان می‌دهد، گفت: دقت و میزان ماده مصرف شده در خون را می‌توان با تست‌های تشخیصی تکمیلی اندازه‌گیری کرد.

وی با بیان اینکه این کیت‌ها ساخت شرکتهای داخلی است، یادآور شد: پیش از این، این کیت‌ها از خارج وارد می‌شد؛ هزینه تست‌هایی که به‌عنوان غربالگری در صحنه، استفاده می‌شود، به عهده پلیس راهنمایی و رانندگی است اما اگر تست مثبت شود، هزینه تست تکمیلی برعهده راننده خواهد بود.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش

آغاز حملات پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در همان دقایق نخست با واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *