خانه / برگزیده / سخنگوی وزارت امور خارجه: برای واردات فایزر و مدرنا محدودیت نداریم
69

سخنگوی وزارت امور خارجه: برای واردات فایزر و مدرنا محدودیت نداریم

به گزارش مهروطن نیوز، سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: در مورد واردات واکسن های فایزر و مدرنا به کشور و همچنین سیاست دولت در ارتباط با موضوع واردات واکسن کرونا و اینکه یکی از رهیافت های دولت جدید استفاده از راه های غیربرجامی برای تأمین منافع اقتصادی کشور بوده که در بحث واردات واکسن کرونا آن را مشاهده کردیم، تصریح کرد: ما در خصوص واردات واکسن کرونا به کشور هیچ خط قرمزی نداشته و نداریم. البته همان طور که پیش از این نیز گفته ام مرجع صلاحیت دار قطعی و یگانه تأیید اینکه کدام واکسن وارد کشور شود از روز اول بر عهده وزارت بهداشت بوده است و وزارت خارجه از همان روز اول تمام امکانات واردات را برای تحقق این موضوع به کار برده است. وزارت بهداشت در مقاطعی مصلحت ندانسته و یا این اینکه تصور این بوده که منابع قابل اعتمادی نیستند و یا شرکت های وارداتی دارای ویژگی های واردات نبوده اند برخی از آن ها تأیید نشد ولی در یکی، دو ماه اخیر به صورت حداکثری تمامی درخواست ها تأیید شده اند و این ها از مسیرهای مختلف باعث تسریع واردات واکسن به کشور شده اند.

خطیب زاده ادامه داد: ما از مسیر کواکس و از مسیر همکاری با کشورهایی مثل چین که گفت وگوها با مقات این کشور برای واردات چند ده میلیون دوز بوده مسیر را پیش برده ایم.

وی گفت: در مورد واکسن هایی که اسم برده شد نیز هیچ محدودیتی نداریم. موارد به وزارت بهداشت منتقل و این وزارتخانه تأیید کرده و اگر مسائل فنی آن نیز تأیید شود این موضوع انجام خواهد شد.

خطیب زاده با بیان اینکه در خصوص تأمین نیازهای مردم مسیر برجامی و غیربرجامی نمی شناسیم و ما برای تأمین نیازهای مردم اساسا هیچ خط قرمزی نداریم، خاطر نشان کرد: یک دولتی در جهان است که می خواهد خود را به عنوان پلیس دنیا معرفی کند، گردن کشی می کند و بدون توجه به مقررات بین الملل خودش قانون می نویسد و خودش مجری، قاضی و زندان بان می شود. ما از روی اول این روند را به رسمیت نشناختیم و اکنون نیز دنیا بیدار شده و می داند که آمریکا نمی تواند قوانین داخلی خودش را به نظام جهانی تحمیل کند.

سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر اینکه وظیفه قطعی و حتمی حاکمیت علیرغم وجود فشارها این است که نیازهای مردم را در حوزه های مختلف به ویژه حوزه سلامت و بهداشت تأمین کند، گفت: هفته گذشته چند میلیون دوز واکسن وارد شد و این مسیر ادامه پیدا می کند. همراه با اینکه در داخل کشور نیز ما شاهد تولید واکسن توسط جوانان کشورمان هستیم و انشاءالله مجموعه این اقدامات باعث خواهد شد که ما روزهای بهتری را در این حوزه داشته باشیم.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

635

کشف گور دسته‌جمعی در غزه

پس از کشف اجساد فلسطینیان با دستبند و چشم بسته در کیسه‌های پلاستیکی در غزه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *