خانه / برگزیده / زمستان ۹۸ آزادراه تهران-شمال افتتاح می شود
آزادراه تهران شمال

زمستان ۹۸ آزادراه تهران-شمال افتتاح می شود

آزادراه تهران شمال

مطالعات ابتدایی این آزادراه در دهه ۵۰ آغاز شد و در دهه ۷۰ نیز کلنگ ساخت آن به زمین خورد اما برای سال‌های طولانی به عنوان یک پروژه زمان‌بر و سخت رها شد؛ تا اینکه کارگاه‌های آن از پنج سال گذشته توسط وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان فعال شد و به عنوان برنامه‌ای برای افزایش شبکه آزادراهی کشور و کاهش ترافیک مسیرهای شمالی آغاز به کار کرد.

زمان بهره‌برداری از آزادراه تهران- شمال زمستان امسال است و این آزادراه از دی ماه وارد بهره‌برداری آزمایشی می‌شود و مسافران شهرهای شمالی نوروز امسال می توانند از این آزادراه تردد داشته باشند.

بنیاد مستضعفان به عنوان پیمانکار و مجری این طرح اعلام کرده است که ۶۰ درصد مراحل نصب تاسیسات برقی آزادراه تهران- شمال تکمیل شده است و تا پایان آذرماه روشنایی به طور کامل در پل‌ها تونل و محور اصلی آزادراه می رسد.

بر اساس جدیدترین خبر از وضعیت آزادراه تهران- شمال تا پایان آبان ماه هیچ نوع عملیات مربوط به ابنیه روی محور اصلی آزادراه باقی نخواهد ماند و ساخت بدنه اصلی آزادراه از قبیل روسازی بتنی، کانال هدایت آب‌های سطحی، عملیات مربوط به ایمن‌سازی مسیر مانند تثبیت ترانشه‌ها و عملیات تکمیلی داخل تونل‌ها تمام می‌شود.

نصب گارد ریل‌ها، نصب نیوجرسی‌ها، نصب هندریل‌های روی پل‌ها و علائم اطلاعاتی و تابلوها نیز تا آخر آبان ماه به اتمام می‌رسد و بعد از این تاریخ برای خط کشی مسیرها اقدام می‌شود.

بدین ترتیب زمستان امسال آزادراه تهران-شمال به فهرست پروژه های افتتاح شده دولت تدبیر و امید می پیوندد.

پس از افتتاح قطعه یک آزادراه، بنیاد مستضعفان با همکاری وزارت راه و شهرسازی ساخت قطعات دوم و سوم آزاد راه را ادامه خواهد داد تا طبق ارزیابی‌های صورت گرفته تکمیل نهایی این پروژه در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ محقق شود.

کوتاه شدن ۶۵ کیلومتری مسیر، کاهش زمان سفر ، ایجاد راه ارتباطی سریع و ایمن برای چهار فصل سال، افزایش ظرفیت عبور نسبت به راه فعلی، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا ناشی از بهبود وضعیت ترافیک، توسعه صنعت گردشگری و صنایع کشاورزی و تبدیلی و اشتغالزایی از مهم ترین مزیت های بهره برداری از این آزاد راه است.

طول آزادراه تهران – شمال ۱۲۱کیلومتر بوده و دارای ۲ خط ( در فرازهای تند ۳ خط) در هر باند است و حداکثر شیب طولی مسیر ۶ درصد، حداقل شعاع قوس ها۴۰۰ متر و میانگین سرعت سیر ۸۰ کیلومتر در ساعت است.

تعداد تونل ها (در باند رفت و برگشت) ۱۸۰ رشته تونل در مجموع به طول تقریبی ۱۰۰ کیلومتر است و بلندترین آنها تونل های بلند تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی ۴۹۰۰ متر و ۶۴۰۰ متر (در هر باند) در این آزاد راه در حال انجام مراحل پایانی قرار دارد.

تعداد پلهای بزرگ (در باند رفت و برگشت ) ۹۵ دستگاه پل و طول کل آن حدود ۱۳ کیلومتر خواهد بود و حجم عملیات خاکی (مجموع عملیات خاکبرداری و خاکریزی) حدود ۴۲میلیون متر مکعب پیش‌بینی شده است.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

635

کشف گور دسته‌جمعی در غزه

پس از کشف اجساد فلسطینیان با دستبند و چشم بسته در کیسه‌های پلاستیکی در غزه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *