خانه / برگزیده / رطوبت موجب تولید سم آفلاتوکسین در آجیل می شود

رطوبت موجب تولید سم آفلاتوکسین در آجیل می شود

به گزارش مهر وطن نیوز،یک متخصص تغذیه در رابطه با مصرف تنقلات و آجیل سالم در تعطیلات نوروز گفت: هموطنان عزیز برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ها از خرید و مصرف آجیل هایی که در مکان های مرطوب نگهداری شده و حاوی سم آفلاتوکسین هستند خودداری کنند.
فاطمه مهرانی افزود: آجیل ها نباید در معرض رطوبت قرار گیرند، رطوبت می تواند به ایجاد سم افلاتوکسین کمک کند.
آفلاتوکسین ماده ای بسیار سمی و مقاوم است که باعث بروز مسمومیت حاد و مزمن در انسان و حیوانات می شود. این سم ممکن است در غلات، دانه های روغنی، ادویه جات، ذرت، بادام زمینی، پسته، فلفل قرمز، فلفل سیاه و میوه های خشک وجود داشته باشد و در طیف گسترده تری از خوراکی ها مشاهده شود.
مصرف مقدار ناچیز این سم به مدت طولانی موجب بروز انواع سرطان و اختلال متابولیکی ریز مغذی ها می شود.
این متخصص تغذیه تصریح کرد: این مواد خوراکی همچنین نباید رنگ غیرطبیعی داشته باشند. متاسفانه برخی افراد سودجو به هنگام برشته کردن برخی مغزها از رنگهای غیرمجاز صنعتی و یا شیمیایی که سرطان زا هستند استفاده می کنند.
وی اضافه کرد: این مواد نباید خارج از فروشگاه در معرض گرد و غبار قرار بگیرند و باید در شرایط خشک و خنک نگهداری شوند. گاهی مشاهده می شود مغزها در ویترین مغازه ها در معرض تابش نور مستقیم خورشید هستند که این امر می تواند باعث فساد مغزها شود.
به گفته مهرانی، آجیل از نظر دسته بندی جزء گروه گوشت و حبوبات درنظر گرفته شده و مواد مغذی مهم موجود در این گروه شامل پروتئین، کلسیم، آهن، روی و بعضی انواع ویتامین های گروه B است و باید دقت کنند که آجیل تازه باشد زیرا با توجه به درصد بالای روغن در این مواد اگر طعم تند پیدا کرده باشد، نشانه فساد آن است.
مهرانی تاکید کرد: وجود نمک زیاد در آجیل می تواند باعث افزایش فشارخون شود و به همین دلیل، بهتر است افراد از آجیل کم نمک و یا بدون نمک و به مقدار کم استفاده کنند.
وی افزود: بهتر است هموطنان از شیرینی های کوچک، کم شیرین و بدون رنگهای مصنوعی و شیمیایی خریداری کنند زیرا برخی فروشندگان ادعا می کنند این رنگها خوراکی هستند ولی مصرف آنها در قنادی ها غیرمجاز است و رنگهای خوراکی فقط در کارخانجات تولید مواد غذایی و با نظارت مسئولین فنی و مطابق با پروانه ساخت هر محصول غذایی باید استفاده شود تا برای انسان مضر نباشد.
این کارشناس تغذیه یادآور شد: هموطنان از مراکزی شیرینی تهیه کنند که مطمئن باشند مواد اولیه سالم و بهداشتی استفاده می کنند. آرد گندم، آرد برنج، روغن، زعفران، هل و گلاب جزء مواد اولیه شیرینی های عید است که اگر هرکدام از اینها غیربهداشتی و ناسالم باشد به سلامت فرد لطمه می زند.
مهرانی توصیه می کند هموطنان خرید انواع شکلات، تافی، آبنبات، سوهان و سایر شیرینی های چرب و شیرین را محدود و عزیزان خود را به مصرف تنقلات سنتی همچون برنجک، گندمک و سایر خوراکی های سنتی ترغیب کنند.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

635

کشف گور دسته‌جمعی در غزه

پس از کشف اجساد فلسطینیان با دستبند و چشم بسته در کیسه‌های پلاستیکی در غزه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *