خانه / برگزیده / رسیدگی به پرونده ۶۸۹ میلیاردی فساد مالی در بانک سرمایه
11

رسیدگی به پرونده ۶۸۹ میلیاردی فساد مالی در بانک سرمایه

11

به گزارش مهروطن نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نخستین جلسه رسیدگی به پرونده «داریوش امان کی یکانی» و ۴ متهم دیگر به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی در شعبه سوم دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.
متهمان به دلیل اخلال در نظام اقتصادی و تحصیل مال نامشروع محاکمه می‌شوند.

قاضی مسعودی مقام گفت: این پرونده ۱۶ متهم دارد که اتهام ۵ نفر از آن‌ها معاونت و مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی است.

وی ادامه داد: میزان تخلفات در این بخش از پرونده بیش از ۶۰ میلیارد تومان است که البته متهم ردیف اول داریوش امان کی یکانی سابقه محکومیت کیفری دیگری هم در پرونده گروه آبداران اصفهانی در این شعبه دارد که اخیرا رأی آن صادر شده است.

قاضی مسعودی مقام اظهار کرد: متهمان به اتهام مشارکت و معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی بازداشت هستند.

وی گفت: پرونده تخلفات گروه شاملویی و گروه عادلیان در بانک سرمایه نیز آماده است که به نوبت به آن‌ها رسیدگی خواهد شد.

رئیس شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی تصریح کرد: رسیدگی به تخلفات متهمان گروه جهانبانی در پرونده بانک سرمایه نیز تمام شده و در مرحله انشای رأی است.

بر اساس این گزارش رسیدگی به پرونده تخلفات ۱۴ هزار میلیارد تومانی بانک سرمایه از بهمن ۹۷ در شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی به ریاست قاضی اسداله مسعودی مقام کلید خورد و همچنان ادامه دارد.

تاکنون این پرونده در چهار بخش با متهمان متعدد رسیدگی شده و برای متهمان حکم صادر شده است که پرونده داریوش امان کی یکانی در بخش پنجم رسیدگی می‌شود.

در ابتدای جلسه قاضی مسعودی مقام ضمن تبریک ایام دهه فجر گفت: امروز جلسه دادگاه داریوش امان کی یکانی مشهور به حبیب امانی، سعید و رسول ذکاوت خوی و مصطفی کیفی از متهمان این پرونده هستند.

در ادامه جلسه دادگاه رسول قهرمانی نماینده دادستان گفت: برای تشریح ابعاد کیفرخواست مجبور هستم تا بسیاری از موارد را پس از دفاعیات بعضی از متهمان بیان کنم.

قهرمانی ادامه داد: این گروه با سوء استفاده از وضعیت اقتصادی کشور و با توجه به مشکلاتی که در سیستم بانکی بانک سرمایه وجود داشت، اقدامات ناصوابی انجام دادند.

وی افزود: بانک سرمایه به عنوان اولین بانک خصوصی که مجوز خود را از بانک مرکزی دریافت کرده بود طی سال‌های ۹۱ تا ۹۵ ضمن تبانی با اشخاص و دریافت حق حساب و دریافت وثایق نامعتبر اقدام به پرداخت تسهیلات کلان کرده است.

نماینده دادستان ادامه داد: یکی از افرادی که طی سال‌های ۹۲ تا ۹۳ وجوه بسیاری را از بانک سرمایه دریافت کرده بود متهم داریوش امان کی یکانی است.

وی افزود: متهمان به نام شرکت پایه سازان اریس پول دریافت کردند و با هزینه یک میلیارد ریال این شرکت تأسیس شد.

قهرمانی با اشاره به مدیران این شرکت گفت: آقایان سید عباس و سید رسول ذکاوت خوی به صورت خانوادگی این شرکت را افتتاح کردند و برای اداره آن وجوه کلانی دریافت شده است.

نماینده دادستان بیان کرد: متهمان برای تودیع وثیقه تعدادی ملک معرفی کردند، اما نکته قابل توجه این است که این ملک‌ها به آن میزانی که گفته شد نبودند و با توجه به مخالفت کارشناسان این املاک و زمین‌ها در رهن بانک قرار گرفتند و پس از آن پرداخت مرحله‌ای تسهیلات آغاز شد.

قهرمانی ادامه داد: متهم ضمن تبانی با کارشناسان دادگستری ملک را بسیار بیشتر از میزان واقعی به عنوان بدهی در اختیار بانک قرار داد و این ملک به عنوان بدهی به بانک تودیع شد.

وی افزود: همچنین تعدادی آپارتمان هم در بخش‌های مختلفی از اصفهان و تعدادی زمین در محمدشهر کرج به عنوان اضافه جریمه پولی که باید به بانک داده می‌شد از سوی متهم معرفی شد، اما پس از آن که ملک به صورت غیر واقعی و بیشتر از میزان اصلیش قیمت‌گذاری شد، متهم از بانک طلبکار شد.

قهرمانی گفت: با ارجاع کارشناس به املاک داریوش امان کی یکانی مشخص شد نامبرده به میزان ۱۱۳ میلیارد و ۷۱۶ میلیون منتفع شده است.

وی اظهار کرد: اصل مبلغی که متهم از بانک دریافت کرده به میزان ۶۸۹ میلیارد و ۲۳۹ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۳۶۰ ریال است.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

635

کشف گور دسته‌جمعی در غزه

پس از کشف اجساد فلسطینیان با دستبند و چشم بسته در کیسه‌های پلاستیکی در غزه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *