خانه / برگزیده / درمان زن مبتلا به ایدز از طریق خون بند ناف نوزاد در آمریکا
33

درمان زن مبتلا به ایدز از طریق خون بند ناف نوزاد در آمریکا

زنی از نژاد مختلط مبتلا به ایدز، با استفاده از یک روش بسیار عجیب پیوند درمان شده است. در این روش درمان عجیب خون بند ناف یک نوزاد تازه متولد شده به کار گرفته شد.

به گزارش مهروطن نیوز به نقل از بیزینس اینسایدر، جزئیات این نمونه پزشکی در کنفرانسی اعلام شد. هم اکنون ۱۴ ماه است که ویروس ایدز در بدن زن وجود ندارد و وی دارویی مصرف نمی کند اما پزشکان او هشدار دادند که آنها ترجیح می دهند این مرحله را بهبودی طولانی مدت بنامند.

موسسه «ویل کرنل مدیسین» (مرکزی که بیمار در آن درمان شده در نیویورک) در بیانیه ای اعلام کرد: این نخستین نمونه استفاده از سلول های خون بند ناف و همچنین نخستین زن و همچنین نخستین فرد با نژاد مختلط است که با این روش درمان می شود.

به نوشته نشریه نیویورک تایمز، در ژوئن ۲۰۱۳ میلادی مشخص شد این زن به ایذز مبتلا است. وی با مصرف داروهای آنتی رتروویرال سطح ویروس اچ آی وی در بدنش را پایین نگه داشت. پس از آن در مارس ۲۰۱۷ مشخص شد وی به لوسمی مبتلا است.

دریافت کننده خون بند ناف در آگوست ۲۰۱۷ میلادی، آن را از یک اهدا کننده با جهش ژنتیکی که HIV در آن مسدود شده بود، دریافت کرد. این جهش بیشتر در مردم اروپا رایج است و به همین دلیل یافتن اهدا کننده سلول های بنیادی برای افراد مبتلا به ایدز رنگین پوست کار سختی است.

پرونده پزشکی جدید این امیدواری را ایجاد می کند که بیمارانی با پس زمینه های مختلف بتوانند به پیوند سلول های بنیادی در آینده دست یابند.

این زن که علاوه بر ایدز به لوسمی حاد میلوئیدی پرخطر نیز مبتلا بود، برای درمان این بیماری پیوند سلول خونی دریافت کرد. او همراه با خون بند ناف، مقداری سلول بنیادی خون را نیز از یکی از بستگان درجه یک دریافت کرد تا به درمان در بدن او کمک کند.

به گفته محققان جنسیت و پس زمینه نژادی فرد گامی مهم در درمان ایدز است. دکتر استیون دیکس یکی از کارشناسان ایدز در دانشگاه کالیفرنیا می گوید: این واقعیت که بیمار بهبود یافته جدید از نژادی مختلط است، اهمیت زیادی دارد.

بیمار مذکور سومین فردی است که تاکنون از بیماری ایدز درمان شده است.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

635

کشف گور دسته‌جمعی در غزه

پس از کشف اجساد فلسطینیان با دستبند و چشم بسته در کیسه‌های پلاستیکی در غزه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *