خانه / برگزیده / ترمیم زخم در ۲۰ ثانیه !

ترمیم زخم در ۲۰ ثانیه !

به گزارش مهر وطن نیوز و به نقل از ایرنا، خونریزی‌های غیرقابل‌کنترل پس از ضربه جسمی یا در طی عمل جراحی، از عوامل عمده مرگ بوده و به‌سختی می‌توان این زخم‌ها را بدون بخیه بست. اگر قرار باشد از ژلی برای این منظور استفاده شود، این ژل باید قدرت چسبندگی بالایی برای چسبیدن به بافت خیس و قدرت بالایی برای مقاومت در برابر فشار بالای خون و تپش‌های قلب داشته باشد. با این وجود، تنها مواد غیر سمی محدودی از شرایط لازم برای این منظور برخوردارند.
تیمی به هدایت محققان دانشگاه چجیاگ چین و دانشگاه علوم و تحقیقات شرق این کشور ژلی طراحی کرده است که از ساختار ماتریکس برون یاخته‌ای (extracellular matrix) تقلید کرده و به‌محض آن‌که در معرض اشعه ماورای بنفش قرار می‌گیرد، خشک می‌شود.
یی هونگ از مولفان این پژوهش می‌گوید: «این ژل فوق کارآمد را می‌توان تزریق کرد و می‌توان از آن برای بند آوردن خونریزی در جریان جراحی و بستن فوری زخم در مواردی چون جراحی‌های باز و جراحی کم تهاجمی آندوسکوپیک استفاده کرد.»
محققان در آزمایش‌های مقدماتی بر روی جانوران آزمایشگاهی، نشان دادن که این ژل قابلیت ترمیم جراحت‌های وارده به کبد خوک را دارد.
آن‌ها همچنین با انجام جراحی‌هایی بر روی خوک‌ها نشان دادند که با استفاده از این ژل می‌توان جراحت‌های وارده به قلب را بست بدون این‌که به بخیه زدن نیازی باشد.
به‌رغم پیشرفت‌های حاصل‌شده، برای تائید امنیت استفاده از این ژل در جراحت‌های وارده به بافت‌های انسانی، به انجام تحقیقات بیشتر نیاز است.
جزئیات این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

635

کشف گور دسته‌جمعی در غزه

پس از کشف اجساد فلسطینیان با دستبند و چشم بسته در کیسه‌های پلاستیکی در غزه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *