خانه / برگزیده / تحلیلی از وضعیت گردشگری کشور

تحلیلی از وضعیت گردشگری کشور

به گزارش خبرنگار مهر وطن نیوز، صنعت گردشگری در طی دهه ‌های اخیر رشد چشمگیری داشته که نشان از قدرت این صنعت در آینده اقتصاد جهان است. چنانکه تعداد مسافران گردشگری جهانی از ۲۵ میلیون نفر در کل جهان در سال ۱۹۵۰میلادی به یک میلیارد و ۳۲۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ میلادی رسید که نسبت به سال قبل از آن، رشد ۷ درصدی داشته است.
با توجه به ظرفیت بالای این صنعت در اشتغالزایی و درآمدزایی، دولت روحانی با هدف تقویت و توسعه صنعت گردشگری ایران، بسیار تلاش کرده است تا گردشگری داخلی تقویت و شمار گردشگران ورودی به ایران افزایش یابد.
از طرف دیگر این صنعت بسیار تحت تاثیر عوامل خارجی و بین المللی قرار دارد، چنانکه این صنعت در کشورمان هم اینک بشدت تحت تاثیر نوسانات بازار ارز و همچنین عوامل خارجی قرار گرفته است.
براساس آمار های منتشر شده در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۶، یک میلیون و ۱۴۸ هزار و ۵۰ گردشگر خارجی به ایران سفر کردند و در بهار امسال آمار گردشگران ورودی ایران به یک میلیون و ۴۴۰ هزار نفر رسیده که نسبت به سال گذشته دراین دوره زمانی ۳۰درصد افزایش داشته است.
این در حالی است که افزایش آمار گردشگران عمدتا به دلیل رشد ورودی اتباع کشورهای همسایه از جمله عراقی ها بوده است.با وجود افزایش آمار گردشگر ورودی کشور، تورگردانان از بازار کساد گردشگری ایران می گویند.
دفاتر خدماتی مسافرتی یا آژانس‌ های مسافرتی واسطه میان عرضه کنندگان خدمات گردشگری و گردشگران هستند. نقش واسطه گری در صنعت گردشگری چنان اهمیت دارد که این دفاتر خدماتی می توانند بازار عرضه و تقاضای گردشگری را شکل دهند و تنظیم کنند.
 وجود مشکلات ارزی در دفاتر خدمات مسافرتی ؛ به طور کلی مملکت مشکل ارزی دارد و همه به نوعی دچارند و این بخش گردشگری هم گرفتار شده است. شرکت های هواپیمایی خارجی که به طور عمده فعالیت می کردند، بخاطر اینکه بلیت هواپیما خیلی گران شده است و نمی توانند هزینه هایشان را جبران کنند،حضورشان کم شده و در حال ترک ایران هستند. به تبع اگر شرکت های هواپیمایی خارجی نباشند، مسافران ورودی هم که با همین هواپیماها می آیند، قادر نخواهند بودند به ایران سفر کنند، در نتیجه آمار گردشگران ورودی به کشور هم لطمه خواهد خورد.
باتوجه به وقایع اخیر، تقریبا نزدیک ۹۰ درصد کاهش مسافران ورودی خارجی داشته ایم. خارجی ها علاقه مند سفر به ایران و عاشق ایران هستند ولی متاسفانه به علت فشارهایی که از خارج است، این سفرها به ایران کم شده است.گرچه دولت هم کمک می کند ولی متاسفانه خارجی ها برخورد سیاسی می کنند و با این تحریم ها جلوی فعالیت های ما و جلوی صادرات را می گیرند.
همه انجمن ها و صنف ها تلاش دارند تا گشایشی را در هر آنچه که در توان شان در داخل ایران است، صورت دهند اما متاسفانه دست ها بسته است.
عملکرد اتحادیه صنفی در حمایت از دفاتر خدمات مسافرتی؛ این اتحادیه در برابر مشکلات موجود، در تلاش است که بازارهای داخلی بیشتری را برای آژانس ها فراهم کند. همچنین اخیرا جلساتی را با سازمان ارزش افزوده و سازمان مالیات که خیلی به آژانس ها فشار اقتصادی می آورند برگزار شده.
در حال حاضر به دلیل وجود مشکلات، حدود معادل ۴۵ الی ۵۰ درصد از آژانس ها، شمار نیروهای خود را کم کرده اند. کارمندها چه کنند، همه آنها هزینه زندگی و خانواده دارند.
 وضعیت دفاتر گردشگری ؛علی رغم شعارهای اشتغالزایی دولت، تعداد زیادی از آژانس های گردشگری از روز حذف دلار دولتی درخواست تعلیق داده اند. بسیاری از آژانس ها که کارشان تور بستن است با مشکل کاهش سطح خرید مردم مواجه هستند. همچنین آژانس های بند الف که مجوز صدور بلیت هواپیمایی دارند با افزایش قیمت دلار دولتی با مشکلات متعددی روبرو می باشند.
همه آژانس ها در حال تعدیل نیرو هستند، آژانسی که قبلا چهل نفر نیرو داشت، نیروهایش به بیست نفر کاهش داشته است و به همین نحو تعداد نیروهای دفاتر نصف می شوند.
به هر حال ، در حال حاضر این صنف حال مساعدی ندارد. دولت بایستی نگاه ویژه ای داشته باشد، سازمان میراث فرهنگی هم وزارت خانه شود، ممکن است اوضاع بهتر شود ولی دردی را دوا نمی کند. آینده خوبی درباره این موضوع نمی بینم. و اگر کمک نشود، اوضاع روز به روز بدتر می شود.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

635

کشف گور دسته‌جمعی در غزه

پس از کشف اجساد فلسطینیان با دستبند و چشم بسته در کیسه‌های پلاستیکی در غزه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *