خانه / برگزیده / بی وفایی سکه با بدهکاران مهریه

بی وفایی سکه با بدهکاران مهریه


به گزارش خبرنگار مهر وطن نیوز، افسارگسیختگی قیمت سکه و ارز موجب گردیده تا عموم جامعه دست به حساب و کتاب دارایی های خود بزنند و دائماً بازار را رصد کنند تا از تحولات آن عقب نمانند . به غیر از عوارض اقتصادی این امر، عوارض روحی و روانی که در جامعه به وجود می آید منجر به بروز آسیب های اجتماعی می گردد که در برخی از موارد تبعات آن بسیار سنگین است .

اگر سری به بند بدهکاران مهریه در زندان ها بزنیم خواهیم دید که این قشر به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه همواره در معرض آسیب قرار دارند و استرس بالا و پایین شدن نرخ سکه و طلا پشت میله های سرد زندان هم دست از سر آنها بر نمیدارد .

طبق تعریف جهانی ،اکثر محبوسان ناشی از تعهدات مهریه مردانی هستند که به دلیل سن و قوای جسمانی نیروی انسانی فعال به شمار می روند و حضور آنها در جامعه علاوه بر تحکیم سازو کارهای خانواده بر توسعه ملی در برخی حوزه ها نیز اثرگذار است.

در بررسی های انجام شده در برخی از پرونده های طلاق ، شاهدیم که این نیروی فعال انسانی که سبب ساز پویایی و کارآمدی جامعه اند بعضاً به دلیل ناتوانی در پرداخت ۲۰ یا ۳۰ سکه روانه زندان شده، در اینگونه موارد از مهریه های نجومی و غیر متعارف خبری نیست. شاید یکی از دلایل این امر بالا رفتن ارزش ریالی طلا و سکه باشد که برطرف کردن آن مرهمی بر زخم زندانیان مهریه به شمار می رود.

اما تنها ،کنترل ارزش ریالی سکه به حل این معضل اجتماعی که بر پیکر جامعه ضربه  میزند کمک نمی کند ،بلکه فرهنگ سازی برای استحکام بنیان خانواده و تاکید بر ازدواج بر پایه عاطفه به جای ازدواج بر پایه تجارت می تواند راهکاری برای رفع مشکل باشد .

مسئولین و متولیان امر می دانند ؛ زمانی که آمار زندانیان مهریه افزایش یابد ، بیکاری نیروی فعال بالا می رود ، فقر عمیق تر می شود و در نهایت امنیت روانی خانواده ها به خطر می افتد .پس لازم است کمک کنند تا درب های بازار سرمایه های راکد بسته شود تا آسیب ها بیش از این مجال رشد نیابند .

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

635

کشف گور دسته‌جمعی در غزه

پس از کشف اجساد فلسطینیان با دستبند و چشم بسته در کیسه‌های پلاستیکی در غزه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *