خانه / برگزیده / بازسازی کبد و قلب با سلول های بنیادی توسط محققان کشور

بازسازی کبد و قلب با سلول های بنیادی توسط محققان کشور

به گزارش مهر وطن نیوز به نقل از مهر، دکتر حسین بهاروند، برگزیده سی و دومین جشنواره بین المللی خوارزمی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه بیماری‌های کبدی و قلبی-عروقی از عوامل اصلی مرگ و میر در دنیا محسوب می‌شوند، اظهار کرد: بنابراین نیاز به استراتژی‌های درمانی جدید به شدت احساس می‌شود که یک گزینه راهبردی، استفاده از سلول‌های بنیادی و مشتقات آنها است.

وی با اشاره به تحقیقات خود در این زمینه که منجر به اخذ جایزه خوارزمی شد، افزود: در این تحقیقات ابتدا، سلول‌های بنیادی پرتوان اعم از سلول‌های بنیادی جنینی و سلول‌های بنیادی پرتوان القایی انسانی و سلول‌های بنیادی را به عنوان منابع مختلف رسیدن به سلول‌های کبدی و قلبی عروقی تولید کردیم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه سلول‌های کبدی و قلبی-عروقی از سلول‌های بنیادی تولید شدند، خاطر نشان کرد: تولید سلول‌های کبدی و قلبی با راهکارهای تمایز خود به خود، با استفاده از عوامل رشد و کوچک مولکول‌ها و هم کشتی با سلول‌های دیگر را انجام دادیم و سپس دستکاری های ژنتیکی را محقق کردیم.

بهاروند با تاکید بر اینکه علاوه بر تولید و دستکاری ژنتیکی، در صدد آمدیم تا تأثیر مهندسی بافت و نانو را در تمایز و تولید سلول‌های مختلف بررسی و مشاهده کنیم، ادامه داد: تولید سلول‌های بنیادی و پرتوان القایی از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی انسانی نیز سبب فراهم آوردن سلول بنیادی خاص هر فرد می‌شود و این فرصتی برای تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القایی انسانی از بیماران می‌شود؛ همین موضوع سبب ایجاد مدل بیماری‌های کبدی و قلبی-عروقی در محیط آزمایشگاهی خواهد شد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان خاطر نشان کرد: سپس در گام دوم از سلول‌های کبدی و قلبی-عروقی حاصل، در پیوند به حیوانات مدل آسیب‌های کبدی و قلبی استفاده کردیم و آنها را مورد آزمایش قرار دادیم.

بهاروند ادامه داد: در گام سوم، کارآزمایی های بالینی مختلفی با استفاده از سلول‌های بنیادی در بیماری‌هایی نظیر آسیب‌های کبدی، قلبی و عروقی برای کاربردی کردن دانش سلول‌های بنیادی انجام دادیم.

وی با اشاره به نتیجه تحقیقات خود افزود: مجموع این داده‌ها نشان داد که سلول‌های بنیادی می‌توانند سلول‌های کبدی و قلبی-عروقی را به مقدار فراوان در محیط آزمایشگاهی تولید کنند که قابلیت فراوانی در مطالعات تکوینی و تحقیقات ترجمانی در حیوانات را دارند.

به گفته عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان علاوه بر این، امکان ایجاد مدل انسانی از بیماران کبدی و قلبی با تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القایی در محیط آزمایشگاهی فراهم می‌شود.

بهاروند عنوان کرد: از سوی دیگر، این سلول‌ها دارای قابلیت ترمیم و بازسازی کبد، قلب و عروق را دارند که در کارآزمایی های بالینی طب پیوند مورد استفاده واقع شدند و نتایج حاصل اطمینان از سلامت و اثربخشی سلول‌های بنیادی خاص بافتی انسانی در ترمیم و بازسازی کبد، قلب و عروق را نشان داد.

وی تاکید کرد: ما این موضوع را به صورت تحقیقاتی شروع کردیم و در نوع حیوانی به نتیجه رسیده‌ایم؛ هنوز در کارآزمایی بالینی به پاسخ نرسیده‌ایم ولی امیدوار هستیم که این اتفاق بیافتد.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش

آغاز حملات پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در همان دقایق نخست با واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *