خانه / اقتصادی / ایران شریکی استراتژیک برای صنایع هایتک جهان می شود

ایران شریکی استراتژیک برای صنایع هایتک جهان می شود

ایران به مثابه گنجینه ای لا یتناهی از معادن و منابع زیرزمینی است، که ما بر فراز آن ایستاده ایم .

این سخن یکی از محققین و فعالان  معدنی کشور است که پس از ۵ سال کار گروهی  بی وقفه،  توانست در یک محدوده ۴۰۰ کیلومتری  در یکی از نواحی استان یزد، ۳۲ معدن که شامل عناصر نادر خاکی  هم می شود را شناسایی و کشف کند.

وی که دانش آموخته رشته معدن است و یازده سال پیش شرکت دانش بنیان کانسنگ سرخ آرارات را تاسیس کرده، بر این باور است که ایران می تواند با شناسایی، راه اندازی و استخراج  معادن خود تبدیل به شریکی استراتژیک در حوزه  تامین مواد معدنی برای کشورهای توسعه یافته  و پیشرفته شود.

امین افصحی محقق و فعال معدنی کشور با بیان اینکه از جمله مواد معدنی موجود در معادن ایران، عناصر نادر خاکی است، گفت: این مواد کاربرد گسترده ای در صنایع هایتک جهان از جمله صنایع فضایی، نظامی و… دارد.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر وطن نیوز با اشاره به اینکه استان یزد مملو از معادنی است که  که ذخایر غنی از عناصر نادر خاکی را در خود  جای داده است،اظهارداشت: استان یزد ظرفیت های بسیار بالایی در حوزه معدنی دارد که  از لحاظ زمین شناسی و کانی شناسی  کار مطالعاتی زیادی بر روی آن انجام نشده و تقریبا ناشناخته باقی مانده است.

وی افزود: به طور نمونه هم اکنون گروه تحقیقاتی شرکت کانسنگ سرخ آرارات در یکی از نواحی استان یزد، ۳۲ معدن را شناسایی کرده  که ۴ معدن آن به صورت اکتشاف شده و در مرحله استخراج و بهره برداری قرار گرفته است.

وی افزود: چهار معدن یاد شده که در مرحله استخراج قرار گرفته اند،  حاوی ذخایر غنی از عناصر نادر خاکی نظیر مولیبدن است که کاربردی وسیع در صنایع فولاد، صنایع شیمیایی و صنایع هایتک  را دارد.

افصحی با بیان اینکه  به طور مثال  سازمان های هوا و فضا یکی از خریداران  اصلی  مولیبدین ایران خواهند بود، تصریح کرد: همچنین در این معادن ذخایر قابل ملاحظه ای نقره، طلا، پلاتین، سرب، روی و… وجود دارد  که علاوه بر تامین نیاز داخلی امکان صادرات و ارز آوری گسترده آنها نیز وجود دارد.

این فعال معدنی در پاسخ به این پرسش که برای راه اندازی و استخراج معادن یاد شده چه میزان سرمایه لازم است، اظهار داشت: راه اندازی این معادن در فاز اول  نیازمند ۵۰    میلیارد تومان سرمایه است که  البته این رقم پس از گذشت ۶ ماه از فعالیت معادن یاد شده، قابل برگشت است.

به گفته دکتر افصحی با راه اندازی ۴ معدن یاد شده برای نزدیک به ۲۵۰۰ تن به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای راه اندازی ۴ معدن یاد شده کمک و سرمایه ای از سوی دولت دریافت کردید یا خیر،گفت: با وجود تمام وعده های  شفاهی دولت، متاسفانه هیچ حمایت عملی تا کنون در بخش تامین سرمایه برای راه اندازی معادن شناسایی شده  صورت نگرفته است.

این فعال و محقق معدنی معتقد است  توسعه و راه اندازی معدن در ایران علاوه بر اینکه اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت نجات می دهد،  می تواند به عنوان ابزاری کارآمد جهت تبدیل  ایران به کشور هاب تامین مواد معدنی  مورد نیاز جهان پیشرفته مورد استفاده قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بزرگترین مانع توسعه  معدن در ایران ، مطالعات ناقص زمین شناسی سازمان زمین شناسی، بوروکراسی اداری، عدم حمایت  دولت و کمبود نقدینگی می باشد.

وی افزود: مطالعات ناقص زمین شناسی  در سازمان زمین شناسی ایران موجب شده تا شرکت های مطالعاتی و اکتشافی دوباره بر روی هر داده  سازمان ، مطالعه و تحقیق کنند.

به گفته افصحی  داده های اطلاعاتی سازمان زمین شناسی  یا متعلق به ۳۰ الی ۳۵ سال گذشته است و یا بر اساس مطالعات تطبیقی نواحی زمین شناسی کشورهای دیگر، مانند آفریقای جنوبی تنظیم شده  و به هیچ وجه دقیق نیست.

این فعال معدنی در پاسخ به این پرسش  که به دانش معدن شناسی ایران چه نمره ای می دهید، گفت: من به جرأت به  دانش زمین شناسی ایران  از ۲۰ نمره  ۵ میدهم چرا که دانش زمین شناسی در ایران یک علم وارداتی است و متاسفانه یک علم  وارداتی و وابسته به خارج  نیز باقی مانده است.

الهام نرجه پور

 

درباره الهام نرجه پور

همینطور بررسی کنید

بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش

آغاز حملات پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی در همان دقایق نخست با واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *