خانه / برگزیده / پاسداشت مشاهیر ایرانی با هنری از جنس صنعت

پاسداشت مشاهیر ایرانی با هنری از جنس صنعت

در خانواده‌ای بزرگ شد که همگی تحصیل کرده رشته پزشکی بودند. ولی باوجود اصرار خانواده هیچ تمایلی به تحصیل در رشته پزشکی نداشت.

 به گفته خودش عاشق نقاشی کشیدن بود و در اوقات فراغتش  هم در کنار پدر، زرگری  می آموخت.

در نوجوانی به اندازه‌ای در هنر سیاه قلم، مهارت یافت،
 که برادرش از وی خواست تا پرتره ای از یک مرد روحانی و  پرتره ای دیگر از یک مبارز انقلابی را  نقاشی کند.

او تا بعد از انقلاب نمی دانست پرتره هایی  را که کشیده، متعلق به آیت الله طالقانی  وخسرو گلسرخی است و به عنوان تصاویر انقلابی در آن سالها تکثیر شده و در میان دانشجویان دانشگاههای تهران دست به دست شده است.

بعد از انقلاب، علاقه او به هنر  موجب شد تا در رشته نقاشی وارد دانشگاه شود. او که علاوه بر نقاشی، زرگری و  کار بر روی ساخت  قالب های طلا را نیز در کنار پدر آموخته بود، تصمیم گرفت با تلفیق هنر و صنعت، حرفه ای را برای نخستین بار در ایران ابداع کند که براساس آن بتوان تابلو، تمبرینه و پرتره های برجسته ای  ازجنس فلزات گرانبها نظیر طلا و نقره طراحی کرد و ساخت.

او که امروز به عنوان هنرمندی صنعتگر،  طراحی و ساخت صدها تابلو، تمبرهای یادبود برجسته  از مشاهیر ایران و جهان را در کارنامه کاری خود را دارد، دغدغه اش پاسداشت و معرفی بزرگان ایران به نسل فعلی و نسل های بعدی جامعه ایران و جهان است.

استاد رحیم پرنیا، زاده اردیبهشت ۱۳۴۳در اردبیل  است. وی اصالتی آذری دارد و همین موجب شد تا نخستین پرتره برجسته از طلا و نقره را از تصویر شاعر نامی معاصر ایران ،  استاد شهریار بسازد.

پس از آن، پرتره جهان پهلوان تختی بود که به قلم هنر دستان استاد  پرنیا ساخته شد.

استاد پرنیا که این روزها به دلیل بیماری کرونا با ملاحظات بهداشتی و توصیه های همسر پزشکش در محل کار حاضر می شود، در گفتگویی با خبرنگار مهر وطن نیوز،ازعشقش به زنده نگهداشتن یاد و خاطره بزرگان و مشاهیر ایرانی گفت و اظهار داشت: در طول سال های اخیر  اتفاق عجیبی که به نظر می آید از سوی جریان های خارج از کشور هدایت و مدیریت می شود،  در حال وقوع است و بر اساس آن، شاهد هستیم  کشورهای اطراف ایران اقدام به تحریف واقعیت های تاریخی و مصادره مشاهیر ایرانی  به نام خود می‌کنند.

 وی افزود: به طور مثال چندی پیش تصمیم گرفتم به منظور تکریم و پاسداشت پزشکان، پرستاران و کادر درمانی ایران که در هنگام  شیوع بیماری کرونا از جان گذشتگی بسیاری کردند و می کنند، پرتره ای را از  ابوعلی سینا طراحی و تولید کنم. از این رو مانند روال کارهای گذشته، قبل از طراحی و ساخت آن، مطالعات گسترده ای را در زمینه ی شخصیت  و تاثیر گذاری جهانی  این پزشک نامی ایرانی انجام دادم.

وی ادامه داد: در کمال ناباوری متوجه شدم که کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی، آفریقایی، عربی و… اگر تصویر یا مجسمه ای از وی تهیه کردند همگی با ویژگی های ظاهری جامعه خود بوده است. به طور مثال در آلمان، تمبری از ابوعلی سینا دیدم که این پزشک ایرانی را در قامت یک انسان آلمانی که در قرون وسطی می زیسته به تصویر کشیده است. در واقع تصاویر آنها( کشورهای دیگر) با تصویر بوعلی سینا که ما آن را می شناسیم بسیار فرق می کند. همچنین عربستان، به این دلیل که این دانشمند ایرانی کتابهای خود را به زبان عربی نوشته، وی را یک دانشمند و حکیم عربستانی به جهان معرفی می کند!

به گفته استاد پرنیا مشابه این اتفاق در مورد دیگر مشاهیر ایرانی نظیر مولوی که ترکیه ادعا می کند یک شاعر ترک است و یا نظامی گنجوی که آذربایجان به بهانه اینکه در منطقه ای از این کشور تازه استقلال یافته دفن شده، پس یک شاعرآذربایجانی است، نیز اتفاق افتاده است. این ادعاهای بی اساس در حالی مطرح می شود   که نظامی و مولوی در میان چندین هزار بیتی که سرودند، حتی یک بیت هم به زبان ترکی ندارند!

 استاد پرنیا با یادآوری  سخن یکی از اساتیدش مبنی بر اینکه هر کشور و ملتی که ضعیف شوند مورد حمله و هجوم بیگانه قرار می گیرند، اظهار داشت:  در طول سالهای گذشته ما در مورد معرفی و بزرگداشت بزرگان و مشاهیرمان کوتاهی کردیم و همین باعث شده تا امروز هم در داخل ریشه هایمان با تاریخ چند هزار ساله مان سست شود و هم  در خارج از ایران عده ای سبک مغز خام اندیش درصدد تحریف واقعیت و به نام خود زدن مشاهیر و بزرگان ما برآیند.

وی با تاکید بر اینکه  یکی از اهداف کاری من، اشاعه فرهنگ ایران زمین و معرفی  این گنجینه باارزش از طریق هنر و صنعت است، تصریح کرد:  من سعی دارم با هنری که دارم به همگان یادآوری کنم که ما ایرانیان بزرگانی چون سردار  قاسم سلیمانی ها، فردوسی ها، مولوی ها امیرکبیر ها، پروین اعتصامی ها، حافظ ها، مولوی ها، فردوسی ها، سعدی ها، و….  داشتیم که نباید آنها را فراموش کنیم چرا که فراموشی آنها باعث جدا شدنمان از ریشه های ملی و تاریخی و در نهایت نابودی هویت ایرانی مان می شود.

استاد پرنیا در خصوص ساخت پرتره برجسته از سردار قاسم سلیمانی به عنوان جدیدترین و آخرین کار انجام شده اش نیز گفت: پرتره حاج قاسم سلیمانی به عنوان جدید ترین کار من، یک پرتره برجسته  ۱۸۰ درجه از صورت ایشان است‌. این تمبر از طلا و نقره و آلیاژی  ویژه  همرنگ موهای ایشان  ساخته شده است.

وی افزود: از آنجایی که سردار سلیمانی، بزرگ مردی بود که در دل اقشار مختلف جامعه ایران جا داشت، از این رو در طراحی و ساخت پرتره ایشان سعی شد از آلیاژی برای موهایشان استفاده شود که ارزان باشد تا هر کسی از اقشار مختلف جامعه بتوانند این تمبر و پرتره را خریداری کرده و در خانه خود داشته باشد. در واقع من با اینکار سعی کردم  علاوه بر پاسداشت یاد و خاطره سردار، این واقعیت را به تصویر بکشم که حاج قاسم سلیمانی، نابغه ای مردمی و آزاده ای  متعلق به هر طیف فکری، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه بود.

استاد پرنیا در پاسخ به این پرسش که آیا ساخته های شما به بازارهای جهانی نیز راه یافته است، گفت: در این مورد اطلاع دقیقی ندارم ولی بخشی از مشتریان من کلکسیون داران هستند و حتی  شنیدم برخی از آثار من بازار سیاه هم پیدا کرده  و گاها با چندین برابر قیمت واقعی خرید و فروش می شود.

 وی در مورد کارهای دیگری که انجام داده نیز گفت: سالها پیش، تمبر یادبودی از پرتره امام خمینی، حافظ، کتیبه منشور حقوق بشر کوروش و نیز گاندی ساختم که در زمان خود بسیار مورد استقبال قرار گرفت و بازار سیاه هم پیدا کرد.

استاد پرنیا با بیان اینکه در حال مطالعه بر روی تصویر و پرتره ابوعلی سینا به عنوان یک جدیدترین کار در دست انجام خود است، اظهار داشت: این پرتره بزودی ساخته و به جامعه پزشکان از جمله دخترم که پزشکی متعهد است و اتفاقا بخاطر رسیدگی به بیماران کرونایی، خود به  کرونا مبتلا شده، تقدیم می شود.

استاد پرنیا در پاسخ به این پرسش که آیا در کشورهای دیگر نیز کاری مشابه کار و هنر وی انجام می شود، گفت: باخبر شدم در چین برخی هنرمندان تمبر و کتاب هایی برجسته از فلزات گرانبها می سازند ولی وقتی از نزدیک آثار آنها را دیدم، دریافتم که کار آنها چندان کیفیتی ندارد به این دلیل که از نظر برجستگی،  ارتفاع کار آنها دو دهم میلیمتر است،  در حالی که کار ما از منظر برجستگی  دو میلیمتر  ارتفاع دارد.

 استاد پرنیا با اشاره به اینکه از  آثار وی به تعداد محدودی ساخته می شود، اظهار داشت: در طول سالهای گذشته یکی از فاخر ترین آثارم، پرتره ای از بارگاه امام رضا علیه السلام و کتابی از ایشان بود که به سفارش شرکت پست جمهوری اسلامی ساخته شد.

وی ادامه داد:  تمبر امام رضا همراه  با کتابی در مورد ایشان، از جنس طلا نقره ساخته شده و از حیث تکنیک و  هنر به کار رفته در آن به جرات می توان گفت که بی نظیر است  چرا که  نمونه ای مشابه در جهان از آن تولید نشده است.

الهام نرجه پور

درباره الهام نرجه پور

همینطور بررسی کنید

فریب تبلیغاتی دمنوش‌های لاغری/بیماری‌های حاد کبدی از عوارض کاهش وزن سریع

یک متخصص طب سنتی با تاکید بر اینکه افزایش یا کاهش وزن فرایندی تدریجی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *