خانه / بانک و بیمه / ضرورت مراقبت از چشم در مبتلایان به پسوریازیس

ضرورت مراقبت از چشم در مبتلایان به پسوریازیس

پسوریازیس یا همان التهابی که باعث ایجاد لکه های خشک و پوسته پوسته شدن پوست می شود، می تواند به چشم نیز سرایت کند، که نه تنها می تواند ناراحت کننده باشد، بلکه ممکن است بینایی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش مهروطن نیوز، پسوریازیس نوعی بیماری خود ایمنی پوستی است. در بیماری پسوریازیس سلول‌های پوستی تا ۱۰ برابر سریعتر از حد نرمال تکثیر یافته و سلول‌ها به سرعت در سطح پوست ساخته شوند. این فرآیند باعث می‌شود که لکه‌های قرمز بر آمده، پوشیده با پوسته‌های سفید ایجاد شود.

بر اساس گزارش «بنیاد ملی پسوریازیس»، یووئیت (التهاب لایه میانی چشم)، بلفاریت یا التهاب پلک، ورم ملتحمه و عنبیه برخی مشکلات چشمی مرتبط با پسوریازیس هستند.

 زمانیکه پسوریازیس به چشم می رسد می تواند بسیاری از قسمت های مختلف چشم از جمله پلک ها، مژه ها، غدد چربی در پلک ها، سطح چشم و حتی برخی از قسمت های داخلی چشم را تحت تاثیر قرار دهد. این مشکلات در صورت عدم درمان می توانند باعث آسیب دائمی و از دست دادن بینایی شوند.

گسترش پسوریازیس در داخل و یا نزدیک چشم اگرچه نسبتاً نادر است اما می تواند دردناک و درمان آن سخت باشد. پوسته‌ها و خشکی روی پوست پلک‌ها ممکن است باعث انحنای آن‌ها به سمت بالا یا پایین شود که ممکن است منجر به خشک شدن قرنیه (لایه شفاف جلوی چشم) شده و یا مژه‌ها را قادر سازد که سطح قرنیه را خراشیده و به آن آسیب برساند.

برای جلوگیری از این عوارض شستن پلک ها و مژه ها با مخلوط آب و شامپو بچه، استفاده از پاک کننده های پلک برای از بین بردن پوسته ها، استفاده از یک داروی موضعی تجویزی، مانند «پیمکرولیموس» یا «تاکرولیموس»، در اطراف چشم توصیه می شود.

اگرچه اکثر مشکلات چشمی مربوط به پسوریازیس بدون درمان پزشکی قابل حل نیست، اما اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر گسترش پسوریازیس به چشم ها انجام دهید. به عنوان مثال، به گفته چانگ، مدیریت استرس در حفظ سلامت چشمان شما مهم است.

وی می گوید: استرس چه استرس روانی یا فیزیکی ، یک محرک واقعاً بزرگ برای شعله‌ور شدن پسوریازیس است. سیگار کشیدن نیز می تواند به چشم ها آسیب برساند و خطر ابتلا به مشکلات چشمی را افزایش دهد. چانگ می‌گوید برعکس، ترک سیگار می‌تواند خطر ابتلا به برخی بیماری‌های چشمی را کاهش دهد.

با وجود اینکه مطالعه قطعی وجود ندارد که نشان داد یک رژیم غذایی خاص می تواند به کنترل عود پسوریازیس کمک کند، اماداشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم برای سلامت کلی، از جمله سلامت چشم مفید است.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

65

۵ غربالگری سرطان که باید انجام شود

کارشناسان بهداشت توصیه می کنند انجام این ۵ غربالگری سرطان را در اولویت قرار دهید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *