خانه / برگزیده / دولت مالکان واحدهای مسکونی ۱۰ میلیارد تومانی و بالاتر را مکلف به پرداخت مالیات کرد
55

دولت مالکان واحدهای مسکونی ۱۰ میلیارد تومانی و بالاتر را مکلف به پرداخت مالیات کرد

دولت تمامی مالکان حقیقی و حقوقی باغ ویلاها و واحدهای مسکونی گران که ارزش ملک آنها ۱۰ میلیارد تومان و بالاتر است را مکلف‌کرده تا قبل از پایان بهمن ۱۴۰۱ مالیات سالانه مربوطه را پرداخت کنند.

به گزارش مهروطن نیوز دولت در لایحه بودجه سال آینده تمامی مالکان حقیقی و حقوقی باغ ویلاها و واحدهای مسکونی گران که ارزش ملک آنها ۱۰ میلیارد تومان و بالاتر است را مکلف‌کرد تا قبل از پایان بهمن ۱۴۰۱ مالیات سالانه مربوطه را پرداخت کنند.

نحوه محاسبه این گونه است که نسبت به مازاد یکصد میلیارد تا یکصد و پنجاه میلیارد ریال یک در هزار و نسبت به مازاد ۱۵۰ میلیارد ریال تا ۲۵۰ میلیارد ریال دو در هزار مشمول مالیات می‌شود.

در این لایحه دولت متذکر شده است که باغ ویلاها و واحدهای مسکونی در حال ساخت مشمول مالیات نمی‌شود.

همچنین در لایحه بودجه دولت آمده است مالیات باغ ویلاها و واحدهای مسکونی مشمول مالیات، نسبت به مازاد ۲۵۰ میلیارد ریال تا ۴۰۰ میلیارد ریال سه در هزار، و نسبت به مازاد ۴۰۰ میلیارد ریال تا ۶۰۰ میلیارد ریال چهار در هزار، و نسبت به مازاد ۶۰۰ میلیارد ریال به بالا پنج در هزار محاسبه مالیاتی سالانه خواهند شد.

در این لایحه وزارت راه و شهرسازی مکلف شده است امکان دسترسی برخط به اطلاعات مالکیت املاک مورد نیاز سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه اماکن را در اختیار سازمان قرار دهد. سازمان امور مالیاتی نیز مکلف است نسبت به تعیین دارایی مشمول و ارزش آنها حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۱ اقدام کند و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص برساند.

تمام اشخاص حقوقی و حقیقی مکلف هستند مالیات سالانه مربوط به هر یک از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ پرداخت کنند.

همچنین ثبت نقل و انتقال املاکی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع شده است قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی نقل و انتقال قطعی و اجاره، ممنوع است.

از سوی دیگر مطابق لایحه بودجه ۱۴۰۱، مجموع ارزش انواع خودروی سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی اعم از اشخاص حقیقی (خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل) و حقوقی بیش از ۱۰ میلیارد ریال (یک میلیارد تومان) مشمول مالیات است.

این مالیات به گونه‌ای است که ارزش خودرو تا مبلغ ۱۵ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد ریال به میزان یک درصد، تا مبلغ ۳۰ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد ریال به میزان ۲ درصد، تا مبلغ ۴۵ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۳۰ میلیارد ریال به میزان سه درصد و نسبت به مازاد ۴۵ میلیارد ریال به میزان چهار درصد در نظر گرفته شده است.

مأخذ محاسبه مالیات خودرو، قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ تعیین و اعلام می‌شود.

مأخذ مزبور برای انواع خودرو که پس از اعلام سازمان تولید یا وارد می‌شوند، بلافاصله پس از تولید یا واردات آن توسط سازمان مزبور تعیین و اعلام خواهد شد.

سازمان امور مالیاتی مکلف است نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول و ارزش آنها حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۱ اقدام کند و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

همه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند مالیات سالیانه مربوط به خودروهای تحت تملک خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۱ پرداخت کنند.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

635

کشف گور دسته‌جمعی در غزه

پس از کشف اجساد فلسطینیان با دستبند و چشم بسته در کیسه‌های پلاستیکی در غزه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *