خانه / بانک و بیمه / جزئیات تسهیلات بانکی برای اقشار آسیب پذیر
همتی

جزئیات تسهیلات بانکی برای اقشار آسیب پذیر

همتی

به گزارش مهروطن نیوز، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: نکاتی را در خصوص برنامه‌های حمایتی نظام بانکی برای کنترل اثرات اقتصادی گسترش ویروس کرونا لازم می دانم بیان کنم:

منتهای خواسته و آرزوی دولت و بانک مرکزی، ارائه کمک‌های بیشتر، در سطح وسیع‌تر و بلاعوض است و لیکن، همانگونه که مردم میدانند،تحریم‌های ناجوانمردانه امریکا به همراه کاهش قیمت نفت، هزینه های مقابله با ویروس کرونا و آثار درآمدی آن، امکانات داخل و خارج از بودجه دولت را بشدت در تنگنا قرار داده است.

با این حال، برای کمک به رفع نیازهای اولیه بخش بزرگی از مردم که دچار آسیب شده‌اند، سیستم بانکی می بایست به سرعت تسهیلاتی به اقشاریارانه بگیر اختصاص می داد؛ لذا ۴میلیون خانوار کم درآمد بین ۱ تا ۲ میلیون تومان وام قرض الحسنه ۴درصد دریافت خواهند کرد و مابه التفاوت آن تا ۱۲ درصد را دولت می پردازد.

به علاوه بیش از ۲۳میلیون خانوار یارانه بگیر نیز، وام خرید با نرخ ۱۲درصد دریافت می‌کنند. نرخ ۱۲درصدی کارمزد این وام‌ها،تنها با کمک بانک مرکزی و تعدیل نرخ‌های ذخیره قانونی میسر شده و کاهش بیش از این در نرخ کارمزد، با توجه به سایر تکالیف بانکها، امکان نداشت.

علاوه بر ۲۳ هزار میلیارد تومان وام به یارانه بگیران ، بانکها به کمک بانک مرکزی ، ۵۲ هزار میلیارد تومان ( از کل ۷۵ هزار میلیارد تومان ) به بنگاه‌ها و مشاغل آسیب دیده نیز با همان نرخ ۱۲ درصد وام می‌دهند. با توجه به تعویق سه ماههٔ اقساط و مطالبات جاری بانکها و مشکلات ترازنامه‌ای آنها، این تلاش بسیار درخور توجه است.

این اقدامات همزمان، بدنبال پایدارکردن و حفظ زنجیره تولید و عرضه و تقویت قدرت خرید اقشارآسیب دیده اقتصاداست.

بانک مرکزی، تمامی تلاش خود را کرده و خواهد کرد تا اقتصاد کشور با کمترین آسیب از این گذرگاه عبور کند.

درباره مهروطن نیوز

همینطور بررسی کنید

635

کشف گور دسته‌جمعی در غزه

پس از کشف اجساد فلسطینیان با دستبند و چشم بسته در کیسه‌های پلاستیکی در غزه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *